הלכות לשון הרע

דף הבית » מאמרים » הלכות לשון הרע
הלכות לשון הרע

חוק איסור לשון הרע נחקק במטרה לאזן בין השם הטוב של האדם לבין חופש הביטוי. 

חשוב לציין שלא כל פרסום פוגעני נחשב ללשון הרע. החוק את הלכות לשון הרע כך:

  • ביזוי אדם בשל מוגבלות, נטייה מינית, מין, גיל, מקום מגורים, דת, מוצא או גזע.
  • פגיעה בעבודתו של אדם.
  • ביזוי אדם בגין תכונות שמאפיינות אותו, התנהגות או מעשים.
  • השפלת אדם כדי לגרום לסביבה ללעוג, לבוז או לשנוא אותו.

לפי הגדרת החוק – הלכות לשון הרע, "אדם" יכול להיות תאגיד או יחיד, כך שגם יחיד יכול להגיש תביעה בגין לשון הרע וגם תאגיד יכול להגיש תביעה בגין לשון הרע. במידה שהציבור הוא הנפגע, רשאי רק היועץ המשפטי לממשלה להגיש את התביעה.

נוסף על כך, ניתן להגיש תביעה בגין לשון הרע במצב שבו הפרסום הופיע לאחר שאדם נפטר. יהיה ניתן להגיש תביעה מסוג זה במקרה שהתובעים הם אחיותיו, אחיו, הוריו, נכדיו, ילדיו או בן הזוג של האדם שנפטר.

כיצד מוגדר פרסום לשון הרע?

לפי החוק – הלכות לשון הרע, פרסום לשון הרע יכול להתבצע על ידי צליל, תנועה, דמות, ציור, דפוס, כתב, בעל פה או בדרכים אחרות. לא קיימת "רשימה סגורה" להגדרה זו, ויכולות להיות דרכי פרסום נוספות שייחשבו לפרסום לשון הרע. 

החוק מבדיל בין שני סוגים עיקריים של פרסומים: הסוג הראשון הוא פרסום שאינו בכתב. פרסום זה ייחשב לפרסום לשון הרע רק במקרה שהוא הגיע לצד שלישי (חוץ מהאדם שנפגע). 

הסוג השני הוא פרסום בכתב, פרסום זה ייחשב לפרסום לשון הרע אם הוא עשוי להגיע לאדם נוסף חוץ מהאדם שנפגע. בדרך כלל פרסומים באינטרנט ייחשבו כ"פרסומים בכתב". קראו בהרחבה על לשון הרע ושיימינג באינטרנט!

כיצד יכול בית המשפט לפעול במקרה שאכן מדובר על פרסום לשון הרע?

כאשר מדובר על הלכות לשון הרע, אם בית המשפט קובע כי מדובר בפרסום לשון הרע, הוא יכול להטיל על המפרסם סנקציות כספיות. במקרים אלו יכול הנפגע לקבל פיצוי גם אם לא קיימת הוכחה לכך שנגרם לו נזק. 

נפגעתם כתוצאה מפרסום לשון הרע? פנו אל משרדנו

פרסום לשון הרע יכול לפגוע באדם בדרכים רבות או להיות בעל פוטנציאל לגרימת נזק. שמו הטוב של האדם הוא הדבר החשוב ביותר עבורו ופרסום לשון הרע יכול לפגוע בכל מישורי חייו – אם בתחום המשפחתי, החברתי, בעבודתו או בסיכוייו לקבל משרה מסוימת. 

במידה שנעשה לכם עוול ונפגעתם כתוצאה מפרסום לשון הרע או במקרה שלפרסום יש פוטנציאל לפגוע בכם, תוכלו לפנות אל משרדינו – משרד עורכי דין שלומי ויינברג

משרדנו עוסק שנים רבות בתחום הלכות לשון הרע, ייצג ומייצג לקוחות מגוונים, ביניהם: מעסיקים ועובדים, עורכי דין, אנשי תקשורת, חברות, תאגידים, נבחרי ציבור ולקוחות פרטיים.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן