עוולות מסחריות

דף הבית » מאמרים » עוולות מסחריות
השיקולים בקביעת גובה הפיצוי בתביעת לשון הרע

העולם העסקי רווי בתחרויות בלתי פוסקות בין עסקים שונים, כך שכל אחד רוצה להצליח יותר מכולם ולהצליח למנף את הכנסות והצלחת החברה בצורה מהירה וקלה. התחרות בין העסקים היא בריאה ואף מעודדת עסקים לחשוב על אסטרטגיות טובות כדי להצליח מעל כולם, אך יחד עם זאת ישנן גם התנהגויות שאינן מקובלות כלל בעולם המסחרי.

התנהגויות אלו נוגעות לכמה פעולות בתחום המסחר ההוגן, שכל עבירה עליהן יכולה לשמש כעילה לתביעה בתחום דיני הנזיקין. ובמילים אחרות – עוולות מסחריות שנועדו לתת הגנה לעסקים בתחום המסחר. עוולות אלו כוללת 4 פעולות שונות:

גניבת עין

פעולה הגורמת להטעיה של הציבור וקהל הצרכנים בנוגע למוצר מסוים ששייך לעסק אחד, כאשר למעשה הוא במקור שייך לעסק אחר באופן חוקי. לדוגמה: חברה לייצור טלפונים חכמים מוציאה לשוק הצרכנים טלפון זהה במראהו לחברת אפל העולמית, נוסף על שימוש בלוגו זהה ללוגו התפוח של אפל.

מעשה זה נחשב לעבירת גניבת עין, כיוון שהחברה המתחרה מטעה את הצרכנים בנוגע למכשיר שהוציאה כך שיהיה זהה באופן כמעט מוחלט לטלפון של אפל, ובכך הם יגדילו את המכירות של החברה.

תיאור כוזב

כל מעשה או פעולה העוסקת בפרסום שקרי או מטעה כלפי הצרכנים. כאשר בעל עסק רוצה למנף את חברתו, ומחליט לפרסם מבצעים או הנחות אטרקטיביות כשבפועל הוא אינו עומד מאחוריהן אלא פרסם זאת כדי למשוך כמה שיותר לקוחות.

במקרה כזה מדובר על עבירה של תיאור כוזב שהעסק הציג ללקוחות, ולכן הצרכנים רשאים להגיש נגדו תביעת נזיקין בגין הטעיה.

התערבות לא הוגנת

עניין עוולה זו אינה מפורטת באופן ברור מבחינת הפעולה או המעשה שאינו הוגן, ולכן הוא נחשב כעבירה בתחום המסחר ההוגן. עוולה זו מתייחסת אל דרכי התחרות והפעולה שעסק אחד נוהג מול עסק שני, כך שהתחרות ביניהם צריכה להיות הוגנת ולא לאפשר להגביל או למנוע את גישת הלקוחות והצרכנים אל העסק השני.

ניתן להבין מעוולה זו כי הדוגמה המתאימה למקרה זה, נוגעת למצב בו סופר שכונתי אחד מתחרה בסופר השכונתי הסמוך אליו – וכדי למנוע את הגעת הלקוחות אל הסופר המתחרה, הם לוקחים את כל העגלות של הסופר כדי שהלקוחות לא יוכלו לבצע את הקניות בצורה נוחה, ולכן הם יעדיפו לגשת אל הסופר השני.

גזל סוד מסחרי

ידוע לכולם כי המתכון של הכנת משקה קולה מקורי שמור אצל בעלי חברת קוקה קולה בלבד, והרי מדובר בסוד מסחרי השייך גם להם. עוולת גזל סוד מסחרי מתייחסת אל כל מעשה ופעולה החושפים את הסוד המסחרי השמור, ללא רשות או ידיעתו של מחזיק הסוד.

נוסף לכך, גם כאשר מתבצעים שינויים בסוד המסחרי כדי לשנות אותו מהמקור, הדבר עדיין נחשב לעבירת גזל של סוד מסחרי. אם לדוגמה אחד מעובדי חברת קוקה קולה השיג את המתכון הסודי, והחליט להוציא ליין משקאות משלו בהתבסס על המתכון המקורי תוך החלת שינויים מעטים בו – הדבר עדיים נחשב לגניבה וגזל של הסוד המסחרי של החברה, והוא צפוי לעמוד בפני תביעת נזיקין.

ייעוץ משפטי בתחום קניין רוחני ועוולות מסחריות 

בעלי עסקים רבים יודעים כי הצלחת החברה נשענת בעיקרה על פעולות ופטנטים שהיא ביצעה במו ידיה, וכדי לשמור על זכויותיה ולמנוע גניבה מסחרית של עסקים מתחרים רצוי להתנהל מול עו"ד מקצועי המומחה בתחום עוולות מסחריות. עורך הדין ינהל את תהליכי התביעה נגד מפירי הזכויות במידת הצורך, וגם ידע לתת את ההגנה המתאימה במקרה של קבלת תביעות מסחריות מעסקים מתחרים.

אשמח להעניק ייעוץ משפטי במידת הצורך,

עו"ד שלומי וינברג

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן