חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

דף הבית » מאמרים » חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

חוק הפלח"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) נועד לעשות סדר בכל הנושא של תאונות דרכים, ובעיקר בנוגע לנושא הפיצויים הכרוכים בתוצאת התאונה במידה וישנם נפגעים בגוף. כיוון שבשנים האחרונות קיים ריבוי משמעותי בתאונות הדרכים המתרחשות ברחבי הארץ, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מאפשר לאזרחים שנגרמו להם נזקי גוף – לקבל את הפיצויים להם הם זכאים באופן מהיר ונוח, ללא צורך בבירורים מעמיקים בשאלת האשם בתאונה.

משום כך כל נפגע בתאונת דרכים שנגרם לו נזק גופני, גם אם מדובר על נהג הרכב שאחראי לתאונת הדרכים, זכאי להגיש את תביעת הפיצויים מול חברת הביטוח ולקבל את הפיצוי המגיע לו.

אילו מקרים מוגדרים כתאונת דרכים?

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים צריך להתקיים מאורע שמעורבים בו כלי רכב מנועיים המשמשים לתחבורה, ובמאורע זה נגרמו נזקים גופניים לאנשים שהיו נוכחים בו. מכאן מבינים כי כל מקרה ותאונה שהתרחשה ובה היה מעורב כלי תחבורה, הינו בבחינת תאונת דרכים. 

לכן גם מקרים בהם תאונת הדרכים התרחשה כתוצאה מרכב שאינו היה בזמן נסיעה, כמו הידרדרות של רכב חונה ופגיעה בהולך רגל שעבר במקום – מדובר על מאורע הנחשב מבחינת החוק כתאונת דרכים, ולכן הולך הרגל זכאי לפיצוי מתאים כחוק מבעל הרכב, גם אם אינו היה נוכח בפועל בזמן התאונה. כפי שצוין קודם, אין זה משנה מי האשם בתאונה אלא קיימת חשיבות לעניין התוצאה שנגרמה, שהיא פגיעה בגוף.

דוגמה נוספת היא במקרה של פגיעה של חלק מרכב מנועי או כלי תחבורה שעומד בצד הדרך , כמו לדוגמה חלק מרמפת הרמה של משאית שניצבה באופן חלקי על הכביש, וכתוצאה מכך רוכב אופניים איבד שליטה על אופניו התהפך ונפצע. גם כאן מדובר על תאונת דרכים למרות שאופניים לא נחשבות ככלי תחבורה מנועי, אך הרמפה של המשאית היא חלק מרכב מנועי. 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

אילו נפגעים זכאים להגיש תביעה ואת מי תובעים?

חשוב לדעת כי כל אדם שנגרם לו נזק גופני כתוצאה מתאונת הדרכים, בין אם הוא הגורם של התאונה או היא נגרמה לו, זכאי להגיש תביעה לצורך קבלת פיצויים. את התביעה יש להגיש מול חברת הביטוח דרכה הרכב מבוטח ביטוח חובה, ובמידה ומדובר על הולך רגל שנפגע מרכב חולף, עליו להגיש תביעה לפיצוי נזקים מול חברת הביטוח של הנהג הפוגע.

נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים וברכבו נמצאים נוסעים שנפגעו בתאונה, חברת הביטוח של נהג הרכב צריכה לפצות את הנוסעים בגין נזקי הגוף שנגרמו להם. אם כתוצאה מהתאונה אחד או יותר מהמעורבים מת חלילה, את הפיצויים המתאימים בני משפחתו מקבלים מטעם חברת הביטוח של נהג הרכב.

על פי חוק הפלח"ד, ישנם סייגים בנוגע לאנשים שאינם זכאים לקבלת פיצויים כאשר מתרחשת תאונת דרכים. במקרה בו רכב מנועי גרם לתאונת דרכים באופן מכוון או בזמן ביצוע פשע, נהג רכב זה אינו זכאי לקבלת פיצויים במידה ונגרמו לו נזקים גופניים. נוסף לכך, גם נהג שנוהג ברכב ללא ביטוח חובה תקף ונפגע בתאונת דרכים, גם הוא אינו זכאי לקבלת פיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

מדוע חשוב לפנות אל עורך דין?

למרות שחוק הפלח"ד היא חוק ברור שאינו משתמע לשני פנים בכל הנוגע לקבלת פיצויים, על מנת שהנפגע יהיה זכאי לקבלת הפיצויים המתאימים – עליו להציג הוכחות ממשיות כי נגרם לו נזק כתוצאה מהתאונה. באמצעות ייעוץ וייצוג משפטי מקצועי של עו"ד מומחה, ניתן יהיה לפעול באופן המיטבי ביותר לצורך הוכחת עילת התביעה וקבלת הפיצוי.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן