202003.300

תביעת לשון הרע נגד אתרי אינטרנט

פורסם על ידי בשעה מאמרים

לרשת האינטרנט יש כוח רב. פעמים רבות, האינטרנט משמש בסיס לדברים חיוביים. אך, פעמים רבות אני נתקל בכתבות ובאתרי אינטרנט העוברים על “לשון הרע”, ומשפילים ומבזים אנשים.

אני מכיר אתרי אינטרנט שנבנו במיוחד כדי להשפיל ולבזות אדם אחד. ישנם אתרים שלמים נגד אישי ציבור, רבנים, פקידות סעד, ועובדות רווחה.

סוגים שונים של לשון הרע ברשת האינטרנט

ישנם סוגים שונים של אפשרויות להפיץ לשון הרע ברשת האינטרנט. נסקור את הסוגים הנפוצים ביותר של “לשון הרע” באינטרנט:

  • כתבות שליליות- כתבות ומאמרים שליליים נגד אדם. חומרים אלו מתפרסמים לרוב באתרי מאמרים ובלוגים, ובמיוחד באתרי חדשות.
    • תגובות גולשים פוגעות- פעמים רבות, הגולשים כותבים דברים פוגעניים ביותר נגד אנשים. ולצערנו, מנהלי האתרים לא מסננים את תגובות הגולשים. לפעמים, תגובות הגולשים יכולות לגלוש ל”שיימינג”.
    • פוסטים שליליים בפייסבוק- הסוג הנפוץ ביותר של לשון הרע באינטרנט, הוא פוסטים שליליים או תגובות (“תגוביות” – comments) בפייסבוק.
    • תמונות פוגעניות- פרסום תמונות המציגות אדם במצב שלילי ברשת האינטרנט. גם תמונות המכילות תמונה של אדם עם מלל פוגעני, ייחשבו “לשון הרע”. תמונות פוגעניות עשויות גם לגבש עילה לתביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות.

“שיימינג”

אחד מסוגי לשון הרע הקיימים באינטרנט- הוא “שיימינג”. זהו כינוי למצב בו הרשת מוצפת באותו זמן בסוגים שונים של “לשון הרע” כנגד אדם או בית עסק מסוים.

השיימינג יכול להתבטא בתגובות גולשים חריפות עם ביטויים לא הולמים, פוסטים שליליים, וכתבות שליליות. שני סוגי השיימינג הנפוצים ביותר הם: פוסטים שליליים בפייסבוק, ותגובות גולשים פוגעניות המופיעות בו זמנית במספר אתרי אינטרנט שונים.

מהי פגיעה הנוצרת על ידי “לשון הרע”?

דברי לשון הרע הנאמרים באתרי אינטרנט, עלולים להוביל לשלושה סוגי פגיעה מרכזיים: תדמיתית, כלכלית, ופיזית.

  • פגיעה תדמיתית- לעיתים הפוגעים עובדים בצורה שיטתית ומקצועית. הם מנסים ליצור תדמית שלילית בגוגל באמצעות הפצת מידע שלישי ברשת בדרכים שונות, מתוך מטרה שהקלדת שמו תוביל לתוצאות חיפוש שליליות בגוגל.
  • פגיעה כלכלית- פרסומים שליליים ברשת עלולים להוביל לאובדן עסקאות ולאובדן לקוחות.
  • פגיעה פיזית- במקרים הקיצוניים ביותר עלולות כתבות באינטרנט לסכן, חלילה, חיי אדם ולהוביל להסתה.

תביעת לשון הרע כנגד אתרי אינטרנט, מתבססת על לשון הרע שפורסמה, בין אם מדובר בפגיעה תדמיתית, כלכלית או פיזית.