לשון הרע בין שכנים

דף הבית » מאמרים » לשון הרע בין שכנים
לשון הרע בין שכנים

למגורים בבניין דיירים משותף יכולים להיות יתרונות רבים כמו הרחבת המעגלים החברתיים, מתן וקבלת עזרה בתחומים שונים והרגשת ביטחון ושייכות. עם זאת, למגורים מסוג זה יש גם כמה חסרונות כאשר החיסרון הבולט ביותר הוא מחלוקות ופוטנציאל הנפיצות לסכסוך, החל מסכסוך על רעש, שימוש ברכוש המשותף, קופת הבית המשותפת, תחזוקה שוטפת של הבניין, ביצוע עבודות תמ"א או פינוי בינוי, גיזום עצים ועוד ועוד.

כאשר הסכסוך גובל לפרסום השמצות מכפישות, אשר יכולות להתפרסם בפני דיירים ואף בפני אנשים צדדי ג' שאינם שייכים לבניין – ניתן לומר שמדובר בתופעה של "לשון הרע בין שכנים".

מהי תביעת לשון הרע?

גם הפצת לשון הרע על שכנים עלולה לפגוע. 

ביתו של אדם הוא מבצרו. אדם מצפה כי בסביבתו הקרובה לא תופץ עליו לשון הרע שקרית ופוגענית, גם אם תחילתו של הסכסוך בזוטות.

לשון הרע בין שכנים

חפיפה בין זכויות יסוד

כדי לבחון האם מתגבשת עילת תביעה בסכסוך בין שכנים, יבחן בית המשפט בדרך כלל את המרכיבים הבאים:

  1. מרכיב הפרסום ואופיו – האם צד שלישי נחשף לאמירות המכפישות. 
  2. מרכיב הנזק או פוטנציאל הנזק – היקף הנזק שנגרם לתובע כתוצאה מהפרסום השלילי, לרבות חומרת הפרסום, מספר הפרסומים המכפישים, מספר הנמענים לפרסום, אופן הפרסום (לשון הרע בפייסבוק, לשון הרע בהודעות בדואר אלקטרוני, לשון הרע בווטסאפ, שיחות בעל פה, שיחות טלפון) ועוד. 
  3. ההגנות שבחוק – גם אם מתקיים יסוד הפרסום שבחוק ומדובר בלשון הרע, יבחן בית המשפט האם עומדות לנתבע ההגנות השונות בחוק איסור לשון הרע אשר עשויות להוביל לדחיית התביעה.

התייעצות עם עו"ד לשון הרע

סכסוכי שכנים אינם נעימים ועלולים להוביל לפגיעה בשם הטוב. לעיתים פגיעה קשה. על אף שטיב הסכסוכים לא פעם הוא "מקומי", במקרים שבהם הופצה לשון הרע בהקפים נרחבים (למשל בהודעות דוא"ל, בווטסאפ וכו'), ייתכן שהפיצוי בגין הפגיעה בשם הטוב יהיה משמעותי. כל מקרה לגופו.

יחד עם זאת, יש לבחון את ההגנות הקיימות בכל מקרה. כל מקרה לגופו. כך, אם נתבעת בלשון הרע בגין סכסוך שכנים, ייתכן שיש הגנות ולכל הפחות הקלות אשר יסייעו לך לצלוח את ההליך המשפטי בבטחה. 

מומלץ להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום כדי לקבל תמונת מצב שתשקף את הסיכויים והסיכונים בניהול תיק.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן