מהי האחריות של מנהלי קבוצה בפייסבוק בכל הנוגע ללשון הרע? 

דף הבית » מאמרים » מהי האחריות של מנהלי קבוצה בפייסבוק בכל הנוגע ללשון הרע? 
מהי האחריות של מנהלי קבוצה בפייסבוק בכל הנוגע ללשון הרע?

פייסבוק היא אחת מהרשתות החברתיות הפופולריות ביותר, באמצעותה משתמשים רבים יכולים לפרסם את כל העולה על רוחם. בנוסף לכך, פלטפורמה זו מאפשרת למשתמשים ליצור מעגלים חברתיים באופן מקוון על ידי הצטרפות לקבוצה אחת או יותר, כאשר לכל החברים בה קיים מכנה משותף הנוגע למהות הקבוצה כמו תחום עניין, דעה וכו'.

הקמה של קבוצה בפייסבוק מתבצעת באופן יזום על ידי משתמש ברשת החברתית, מתוך מטרה לאגד קבוצה של אנשים בעלי תחומי עניין משותפים בכדי לסייע אחד לשני, ליצור קשרים, לפתח דו-שיח משותף, לשתף במידע ועדכונים ועוד. מקים הקבוצה מוגדר כמנהל הקבוצה (אדמיניסטרטור), והוא זה השולט בכל הנעשה בה כמו צירוף חברים חדשים, הסרה של חברים קיימים, פרסום פוסטים ועדכונים וגם מתן אפשרות לפרסום פוסטים של כל אחד מחברי הקבוצה.

לעיתים קיימים מספר מנהלים לקבוצה. 

מהם פוסטים שליליים בקבוצות בפייסבוק ומהן ההשלכות שלהם?

כתיבה ופרסום של פוסט בפייסבוק נעשה בקלות על ידי הקלדת פשוטה במקלדת המחשב, ולכן באותה קלות ניתן לשרשר ולהפיץ מסרים שליליים. פוסט שלילי הינו פוסט בעל תוכן פוגעני ומכפיש, המהווה פגיעה ממשית בכבודו ובשמו הטוב של אדם, עסק או תאגיד.

על אף שקבוצה בפייסבוק מונה לרוב קהילה סגורה של חברים, פוסטים ופרסומים שונים יכולים להיות מופצים בקלות ובמהירות על ידי שיתוף של חברי הקבוצה. לכן פוסט שלילי שמפורסם בקבוצה בפייסבוק יכול לגרום לנזק משמעותי כלפי הגורם המוזכר בו, בין אם מדובר על אדם פרטי, איש ציבור או קבוצת אנשים. 

חוק איסור לשון הרע נועד כדי להעניק הגנה מפני פרסומים שליליים המופצים באמצעי התקשורת השונים.

האם לשון הרע הוא חלק מתחומי האחריות של מנהל קבוצה?

מנהל קבוצה בפייסבוק הוא האדם האחראי למתרחש בה, כיוון שהקמת הקבוצה נעשתה ביוזמתו והוא יכול לשלוט במתנהל בה. לכן נשאלת השאלה האם במקרה של פרסום פוסט פוגעני על ידי אחד מחברי הקבוצה, עליו לשאת באחריות המלאה הנוגעת לאמירת לשון הרע?

התשובה לכך איננה חד משמעית, כיוון שהעניין תלוי בסוג השליטה שיש למנהל הקבוצה על התוכן המופיע ומפורסם בה. במידה ובידיו השליטה בכל פרסום של פוסט המועלה בקבוצה, כך האחריות שלו תגדל בהתאם. 

אם מדובר בפרסום שמנוטר מראש ע"י מנהל הקבוצה, יישא מנהל הקבוצה באחריות.

מנגד, אם מדובר בקבוצה שבה המסרים אינם מנוטרים מראש, יישא מנהל הקבוצה באחריות אם ניתן להוכיח שהיה מודע לפוסט פוגעני זה.

אפשרות נוספת וחלופית להטלת אחריות על מנהל הקבוצה, היא במקרה שפנה אליו הנפגע מהפרסום, ומנהל הקבוצה סירב להסיר את הפוסט הפוגעני.

אחריות זו יכולה להתגבש ישירות מכוח חוק איסור לשון הרע והן מכוח עוולת מסגרת (עוולת הרשלנות) הקבועה בפקודת הנזיקין. 

אחריותו של מנהל פורום נדונה בהרחבה בת"א (חי') 7685-10-16‏ ‏ צבי (ציקי) אבישר נ' ניר פוטר. 

המלצות להתנהלות נכונה במקרים של פוסטים מכפישים

בשורה התחתונה, ניהול קבוצה בפייסבוק הוא "שטר ושוברו בצדו". בצד הזכויות עומדות למנהל הקבוצה חובות.  לכל מנהל קבוצה להיות מודע ולעקוב אחר המתרחש בקבוצה, ובמידת הצורך  ואם נודע לו על פרסום לשון הרע בפייסבוק, במסגרת הקבוצה, לטפל בפוסט המשמיץ. מומלץ במידת הצורך להיוועץ עם עו"ד מנוסה בתחום לשון הרע בכל מקרה של ספק בנוגע לפוסט מכפיש ופוגעני שמפורסם בקבוצה, כדי להימנע מנשיאה באחריות.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן