תביעה על צילום ללא רשות

דף הבית » מאמרים » תביעה על צילום ללא רשות
תביעה על צילום ללא רשות

כיום תמונות וסרטונים מופצים באופן פשוט ומהיר בלחיצת כפתור בלבד, אם מדובר על תמונות המועלות לרשתות חברתיות, סרטונים המתעדים מידע חדשותי מסעיר בשידור חי ועוד. כיוון שמדובר בעניין נוח וזמין עבור כל אדם המחזיק ברשותו מכשיר סמארטפון, יש לדעת כי פרסום צילום או סרטון של אדם ללא ידיעתו וללא קבלת הסכמה ממנו לכך – עלול, בנסיבות מסויימות, לגרום להגשת תביעה על צילום ללא רשות הפוגע בפרטיותו.

חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות נועד כדי לשמור על הפרטיות של כל אדם, כך שבידי כל אחד נתונה הבחירה לחשיפת מידע אישי באופן עצמאי בלבד. באמצעות חוק זה כל אדם זכאי להגן על צנעת חייו, ואדם המפר את הפרטיות של אדם אחר צפוי למצות את הדין על כך.

הגנה על הפרטיות מתייחסת אל מכלול של תרחישים ועובדות כמו מעקב אחרי אדם אחר ללא הסכמתו לכך, האזנה סמויה לאדם אחר, העתקת תוכן או שימוש בתוכן השייך לאדם אחר ללא קבלת הסכמה ממנו לכך וכן צילום אדם אחר ללא ידיעתו וללא קבלת רשות ממנו לכך.

מהו צילום ללא רשות?

בעניין צילום ללא רשות החוק מתייחס לאיסור צילום של אדם אחר כשהוא נמצא ברשות היחיד, קרי צילומו בתוך ביתו הפרטי, כשהוא שוהה בחדר מושכר בבית מלון, במהלך שהותו במקלחות או שירותים ציבוריים או כל מקום אחר שנשמרת עבורו הזכות לקבלת פרטיות. 

גם פרסום תמונתו של אדם באופן העלול לבזותו או להשפילו עשוי לגבש לאדם עילת תביעה מכוח חוק הגנת הפרטיות, בשל הפגיעה בפרטיותו, וזאת בנוסף לעילה מכוח חוק איסור לשון הרע.

מהן ההשלכות של צילום ללא רשות?

פרסום צילום של אדם אחר שבוצע ללא רשות מפורשת ממנו לכך ולא ידיעתו, יכול להוביל להשלכות מהותיות עבורו בין אם מדובר על נזק אישי, עסקי ואף חברתי. על פי חוק הגנת הפרטיות, פגיעה בפרטיות היא עוולה אזרחית המאפשרת להגיש תביעה, ובצדה פיצוי כספי.

הנפגע אינו חייב להוכיח נזק ממשי, אלא די בכך שיוכיח שפרטיותו נפגעה. אם לנתבע לא עומדות ההגנות שבחוק (הגנות שמרביתן דומות לאלו שבחוק איסור לשון הרע, "בן הדוד" של חוק הגנת הפרטיות), יזכה התובע לפיצוי ואף לסעדים נוספים כגון הסרת הפרסום הפוגע בפרטיות.

תביעת נזיקין בליווי עורך דין

הוראות החוק של הגנת הפרטיות הן אינן חד משמעיות, נוסף על קיום הגנות לנתבעים בגין הפרה ופגיעה בפרטיות של אדם אחר. משום כך במקרה של צילום ללא רשות שמפורסם בפומבי, מומלץ לפנות אל עו"ד מומחה שיבחן את המקרה וימליץ בהתאם על הגשת תביעה בגין הפגיעה שנגרמה.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן