הפרת חוזה בשל מגיפת הקורונה – מה צריך לדעת?

דף הבית » מאמרים » הפרת חוזה בשל מגיפת הקורונה – מה צריך לדעת?
הפרת חוזה בשל מגיפת הקורונה - מה צריך לדעת

חוזה הוא הסכמה חברתית הנוגעת לשני צדדים, ולכן ניתן לראות תהליכי קיום חוזה המתרחשים באופן יומיומי בכל עת כמו קניית מוצר מחנות, רכישה מקוונת מאתר אינטרנט, קבלת שירות מבעל מקצוע וכו'. נוסף לאלו, ישנם חוזים מורכבים יותר הן מבחינת הסכומים הכספיים המעורבים בהם והן מבחינת תוקף הזמן שלהם. לדוגמה הסכמי שכירות של דירות, הסכמי עבודה וכו'.

כיוון שחוזה הוא חלק ממוסכמה חברתית אותו ניתן לקיים מול אנשים שונים ובדרכים שונות, ובכך הוא מאפשר התנהלות וחיי חברה תקינים, החוק במדינת ישראל מאפשר הגנה משפטית על אנשים שחוו פגיעה כתוצאה מהפרת חוזה.

מהי הפרת חוזה?

כאשר אחד מן הצדדים שכרת את החוזה איננו עומד בתנאים שעליהם התחייב או מתנהל באופן סותר מהמוסכם בחוזה, זהו מצב של הפרת חוזה. החוק מכיר באדם שנפגע מהפרת חוזה רק בתנאי שלאותו אדם יש צד בהסכם שנחתם, והוא יוכל להגיש תביעה בגין כך מול בית המשפט.

בכתב התביעה המוגש לבית המשפט הצד הנפגע יכול לבקש כי החוזה יבוטל או ייאכף, בהתאם לסוג ותוכן החוזה שנחתם מול הצד שהפר אותו. בנוסף לבקשת הביטול או האכיפה של החוזה, הנתבע זכאי להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין החוזה שהופר.

הפרת חוזה בקורונה

הפרת חוזה בתקופת הקורונה

מגפת הקורונה שפקדה את ישראל, ועוד הרבה מדינות ברחבי העולם, טלטלה את שגרת החיים של כולם והובילה להרבה שינויים חברתיים, פוליטיים, כלכליים וגם משפטיים. כיוון שהשלכות הנגיף גרמו לעצירת המסחר והכלכלה במדינה, נוצר מצב בו אנשים רבים לא הצליחו לעמוד בהתחייבויות חוזיות שונות כמו תשלומי שכר דירה / חנויות, תשלומים חודשיים לספקים, העסקת עובדים וכו'. 

נגיף הקורונה מוגדר כמגיפה, ולכן השאלה המעסיקה כיום את בתי המשפט, האם מבחינה משפטית מדובר למעשה ב"כוח עליון" – כזה היכול להוביל לביטול החוזה נוכח סיכולו. 

שאלת תום הלב בביטול חוזה או בהתעקשות על קיומו אף היא משליכה על הסעדים הרלבנטיים ועל השאלה של תוקפו של הסכם בתקופת הקורונה.

גם שאלות כמו מועד ביטול החוזה, מועד כריתתו, הצפיות של הצדדים, ניסוח החוזה ועוד יכולים להוביל את בית המשפט לתשובה האם יש מקום להורות על ביטול החוזה או קיומו. 

 הדבר נכון במיוחד לנושא של בתי אירועים, רכישת מוצרים שונים, ויכול להגיע עד לשאלת ביטולם של חוזי מכר דירה. 

ייעוץ משפטי של עורך דין מומחה לגבי הפרות חוזים

מצב מסוג זה עלול להוביל לתסבוכת משפטית ארוכה בה הצד שנפגע מהפרת החוזה ידרוש ביטול / אכיפה של ההסכם, ואילו הצד שהפר את החוזה איננו יכול לעמוד בהתחייבויות המצוינות בהסכם בשל השפעות הקורונה שפגעה בתזרים המזומנים. משום כך מומלץ לפנות ללא דיחוי לייעוץ וליווי משפטי של עורך דין הפרת חוזה, בעזרתו ניתן יהיה לבטל או לאכוף את החוזה ולקבל את הפיצויים המגיעים כחוק.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן