מהו חוק איסור לשון הרע – ואיך כולנו חשופים לתביעה?

דף הבית » מאמרים » מהו חוק איסור לשון הרע – ואיך כולנו חשופים לתביעה?
מהו חוק איסור לשון הרע – ואיך כולנו חשופים לתביעה?

עם התפתחות העידן הטכנולוגי, מעבר המידע הולך ונהיה מהיר הרבה יותר, וכך גם הפוטנציאל של התפשטותם של פרסומים פוגעניים.

הדבר נכון במיוחד בעולם מוכה נגיף קורונה, שגררה משבר כלכלי, עולמי ומקומי.

בתוך כל כאלו מצוי הכאוס הפוליטי הגורם אף הוא לרשת "לגעוש ולרעוש". מטבע הדברים, הולכת וגוברת החשיפה של גולשים באינטרנט לתביעות לשון הרע. 

עורך דין וינברג, מחבר הספר "מורה דרך לתביעות לשון הרע", מייצג תובעים ונתבעים כאחד בתביעות לשון הרע, בהם בכירים בעולם העסקים ודמויות משפיעות מעולם התקשורת. 

חוק איסור לשון הרע – מאפייניו, השלכותיו, וההתפתחויות בו לאורך השנים

חוק איסור לשון הרע נחקק כבר בשנת 1965, ומאז לא עבר שינויים משמעותיים.

עם זאת, הפסיקה מנסה להתאים חוק זה לזמנים המודרניים. מטרתו של החוק איזון בין השמירה על השם הטוב לבין השמירה על חופש הביטוי – שני עקרונות על חשובים. 

כדי לתבוע דיבה (הוצאת דיבה ולשון הרע בחוק הישראלי הינם זהים), מכוח חוק איסור לשון הרע, התנאי הראשון (לפי ס' 1 לחוק) הוא כי הפרסום עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו; לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו, או במקצועו; לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו". 

בהתאם לחוק ולפסיקה, גם תאגיד (בית עסק, גדול כקטן, חברה בע"מ, לרבות חברת ענק, ולרבות חברת "כיס"), רשאי לתבוע ולהיות זכאי לפיצוי במקרה המתאים. 

והתנאי השני הוא קיומו של "פרסום". אם מדובר בפרסום בעל פה יש צורך ב"אדם או יותר זולת הנפגע". אם מדובר בפרסום "בכתב", די שיהיה בכך פוטנציאל "הגעה" לצד שלישי. 

מהו חוק איסור לשון הרע – ואיך כולנו חשופים לתביעה

משמעותו של חוק איסור לשון הרע בעידן הרשתות החברתיות

לאור זאת, ברור שפרסום פוסט או תגובה בפייסבוק, בווטסאפ, בטוויטר, באינסטרגם, בהודעת דואר אלקטרוני, עלול מכוח חוק איסור לשון הרע. החשיפה הרחבה במיוחד שמאפשרות הרשתות החברתיות, וכמובן היכולת לשרשר ולהפיץ את הפרסום, יוצרת "מכפיל כוח", ומטבע הדברים פגיעה רבה יותר במושא הפרסום. 

עם זאת, לנתבע הגנות שונות מכוח חוק איסור לשון הרע. גם אם יש בפרסום יסוד פוטנציאלי (או בפועל) לפגיעה, עדיין עומדות לנתבע הגנות שונות ורבות. למעשה, המחוקק מעניק שפע של הגנות למפרסם, ובמקרה כזה, על אף שמדובר בלשון הרע, תביעה שתוגש- תידחה.

כדי להגן על נתבעים בלשון הרע, במקרים המתאימים, וכדי לסייע להגן על שמם הטוב של תובעים בתביעות לשון הרע, במקרים אחרים, משרדנו עוסק שנים רבות בתחום ומייצג בכל סוגי הדיבה הקיימים בעולם המשפט. 

אתם מחפשים עורך דין לשון הרע, הממוקם בגוש דן (אזור המרכז), בתל אביב, או ברמת גן, נשמח לעמוד לשירותכם.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן