עורך דין רשלנות רפואית בהריון

דף הבית » מאמרים » עורך דין רשלנות רפואית בהריון
עורך דין לענייני נזיקין

רשלנות רפואית עוסקת בתחום מקיף ורחב הנוגע לטיפולים רפואיים שגויים שהוענקו למטופלים על ידי מטפלים מקצועיים, וכתוצאה מכך אותם מטופלים סובלים מבעיות שונות ומהותיות הפוגעות באורח החיים התקין שלהם. בין התחומים הנפוצים ביותר של רשלנות רפואית הם נושאי של רשלנות רפואית בהריון ובלידה.

מדובר למעשה על שני תחומים הנפרדים אחד מהשני, אך קיים ביניהם קשר ישיר – למעשה אם הרשלנות הרפואית התרחשה במהלך ההיריון של האישה, היא עלולה לסבול מההשלכות של כך גם במהלך הלידה ולא בהכרח בשלבי ההיריון.

אבחנה שגויה במהלך הריון

כל אישה הרה זכאית לקבל טיפול רפואי מתאים על ידי רופא נשים על פי בחירתה, ותפקידו הוא לבצע את כל הבדיקות הדרושות לצורך אבחון מקצועי בנוגע להתקדמותו של הריון תקין. על הרופא ליידע את האישה בכל התפתחות והתקדמות של ההיריון שלה, להמליץ על בדיקות נוספות במידת הצורך ולייעץ בכל נושא הנוגע למהלך ההיריון שלה.

התקופה הראשונה של ההיריון ידועה כתקופה הקריטית ביותר, מכיוון שאלו השלבים הראשונים בהם העובר מתפתח ברחם האם ולכן זהו הזמן בו יש לבצע כמה שיותר בדיקות מעקב אחר ההתפתחות התקינה שלו. על הרופא המטפל להפנות את האישה ההרה לכל אותן בדיקות הכרחיות, כדי לעיין בממצאי התוצאות ולאבחן את מהלך ההיריון.

במידה והרופא אינו מאבחן כראוי את תוצאות הבדיקות, או שאינו מיידע את האישה בנוגע לבדיקות חיוניות שעליה לבצע במהלך ההיריון – חלה עליו מלוא האחריות בנוגע לכך, ובמקרים בהם האם או העובר ניזוקו כתוצאה מאבחון לקוי או רשלנות במהלך ההיריון קיימת עילה מוצקה להגשת תביעה של רשלנות רפואית בהריון. 

רשלנות רפואית במעקב הריון

כאמור, כל אישה מוכרחה לקבל מהרופא המלווה את ההיריון ייעוץ והפנייה לבדיקות מתאימות לצורך מעקב אחר היריון תקין. על הרופא להכיר את הרקע הרפואי של האישה, ובהתאם להמליץ על בדיקות נוספות במידת הצורך לצורך בקרה ומעקב רציפים אחר בריאותה ובריאות העובר. 

מקרים של רשלנות רפואית במהלך מעקב היריון עלולים לסכן את העובר והאם, כאשר המקרים השכיחים ביותר נוגעים לבעיות בריאותיות המתפתחות אצל התינוק לאחר הלידה:

  • שיתוק מוחין – מדובר על בעיה רפואית שכיחה העלולה להיגרם לעובר במהלך הלידה, וגם במהלך גדילתו ברחם.  בעיה זו פוגעת בתפקוד השכלי והקוגניטיבי של התינוק בכל מהלך חייו, וגם מהווה קשיים חמורים בתפקודו הפיזי וההתפתחותי. רופא הנשים האחראי על מעקב ההיריון מוכרח להיות ער לבעיה כזו במידה והיא צצה בבדיקות השגרתיות במהלך ההיריון, ולהביא זאת לידיעת האישה ההרה לצורך שיקולה והחלטתה בנושא.
  • תסמונת דאון – בעיה רפואית נוספת ושכיחה אותה ניתן לגלות במהלך ההיריון. כיום ניתן למצוא מגוון בדיקות שונות היכולות לאשש את קיום הבעיה אצל עוברים כבר במהלך התפתחותם ברחם, ולכן על רופא המעקב ליידע את האישה בנוגע לממצאי הבדיקה ואף להפנותה לבדיקות נוספות במקרה בו קיים חשד ולו הקטן ביותר בנוגע להימצאות בעיה שכזו.

מתי ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון

בשונה מתביעות נזיקין רגילות, לתביעת רשלנות רפואית בהריון יש תקופת התיישנות ארוכה יותר. במקום הגשת תביעת רשלנות לתקופה של שבע שנים מזמן הפגיעה, במקרים של רשלנות בהריון או לידה אדם שסובל מבעיות רפואיות כתוצאה מרשלנות של הצוות הרפואי יכול להגיש את התביעה כשהוא הופך לבגיר – זאת אומרת החל מגיל 18 ועד הגיעו לגיל 25.

במקרים אלו האדם עצמו שנולד לאישה שחוותה רשלנות רפואית במהלך מעקב ההיריון שלה, וכתוצאה מכך מאבחון לקוי ולא מקצועי שהוביל אותו להגיח לעולם עם בעיות רפואיות קשות, יכול להגיש בעצמו את תביעת הרשלנות בטענה של "הולדת בעוולה". טענה זו מדגישה את הסבל אותו חווה בחיי היומיום בגלל הרשלנות של הצוות הרפואי, והיה עדיף לו לא להיוולד במצב קשה זה.

הגשת תביעה באמצעות עורך דין

היריון ולידה הם האירועים המשמעותיים ביותר בחייהם של הורים וילדים כאחד. משום כך, תביעות רשלנות רפואית בהיריון בגלל אבחון או מעקב לא מקצועי ושגוי מטופלות בחומרה על ידי בתי המשפט. מומלץ להסתייע בליווי וייעוץ של עורך דין רשלנות רפואית בהריון במהלך הגשת תביעות כאלו לצורך איסוף מידע ומסמכים רפואיים נדרשים, מציאת רופא מומחה שיעניק אישור לרשלנות הרפואית שהתרחשה והצלחת תיק התביעה בבית המשפט.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן