חוק איסור לשון הרע – האם אוכפים את החוק?

דף הבית » מאמרים » חוק איסור לשון הרע – האם אוכפים את החוק?
חוק איסור לשון הרע - האם אוכפים את החוק

יום אחד אתה גולל את הפיד שלך בפייסבוק, כמו בכל יום שגרתי, ולפתע אתה מגלה כי אדם אחר פרסם עליך פוסט מבזה הכולל גם תמונה. בפוסט אתה נראה רוקד על הבר עם בחורה שנראית צעירה, אך האמירה בפוסט קובעת באופן חד משמעי כי נתפסת מבלה עם קטינה.

אתה יודע כי כמובן דברים הוצאו מהקשרם, וכי בעצם היית במועדון עם אחותך הקטנה שרק נראית צעירה לגילה. אתה יודע כי אין אמת באמירה שפורסמה עליך, ופרסום פוגעני כזה עלול לעורר הד שלילי כלפיך ובמיוחד בשים לב לכך שאתה עובד כמחנך בבית ספר יסודי.

מכיוון שמדובר בפרסום שלילי שעלול לפגוע בך באופן קשה מבחינה תדמיתית בפני הורים ואנשי חינוך, דע כי אתה יכול לתבוע בבית המשפט את אותו אדם שפרסם את הפוסט בגין הוצאת דיבה ואמירת לשון הרע.

חוק איסור לשון הרע

חוק איסור לשון הרע נועד להגן על תדמיתו ושמו הטוב של האדם, וכך גם לשמור על פרטיותו. כיום בעידן הרשתות החברתיות כל אחד, למעשה, יכול לפרסם בקלות אמירות שליליות ופוגעניות שעלולות לגרום נזק תדמיתי לאדם אחר, ולכן חוק איסור לשון הרע מאפשר לתבוע בבית המשפט את המפרסם.

מרכיבי תביעת לשון הרע

כדי להגיש תביעת לשון הרע כלפי המפרסם הפוגעני, יש לבחון בין היתר:

  1. סוג הפרסום – כדי לקבוע האם הפרסום השלילי מהווה לשון הרע, יש צורך לבחון לעומק את סוג האמירה ובקונטקסט של הדברים שבו נאמרה. אם מדובר על פרסום אמירה שמטרתה להזיק לשמו הטוב של האדם, הרי שעברנו את המכשול הראשון.
  2. האם מדובר ב"פרסום" על פי חוק- כפי שהחוק והפסיקה קובעים.
  3. זהות המפרסם – יש לבחון האם מדובר במפרסם אנונימי או במפרסם "פומבי".
  4. בחינת הנזק – יש לבחון מהו הנזק שנגרם לאדם שעליו פורסמה האמירה הפוגענית. בנוסף, על פי חוק איסור לשון הרע, קיימת גם אפשרות לקבל פיצויים בתביעת לשון הרע ללא הוכחה של הנזק שנגרם.
  5. שאלת ההגנות –בחוק איסור לשון הרע קבועות הגנות מפני תביעת לשון הרע או תביעת דיבה. כך, למשל, במקרים שבהם מדובר על אמירה שפורסמה בתום לב, ובתנאים נוספים הקבועים בחוק, תהיה הגנה למפרסם לשון הרע.

כיצד מגישים תביעה

כמו בכל תביעת נזיקין, על התובע להכין את כל המסמכים והראיות הנדרשות להוכחת פרסום לשון הרע שפורסמה נגדו. כדאי לדעת כי בשונה מתביעות נזיקין אחרות, בתביעת לשון הרע התובע אינו נדרש להוכיח את הנזק שנגרם לו כדי לזכות בתביעה.

כדי לגבש כתב תביעה באופן איכותי ומקצועי לצורך הגשתו לבית המשפט, מומלץ לפנות אל עורך דין לשון הרע המתמחה בתחום. עורך הדין ישמע את גרסת התובע, ילמד אודות המקרה בהסתמך על המסמכים ועדותו של התובע וכך יידע כיצד לייצג באופן הולם את הלקוח לצורך הצלחה במשפט.

לסיכום, ניתן לומר כי נושא לשון הרע הינו רלוונטי יותר מתמיד בעידן הנוכחי. כיום כולם משתמשים ברשת האינטרנט, כך שהפצת אמירות כוזבות ופוגעניות נמצאות במרחק לחיצת כפתור וללא הפעלת שיקול דעת. משום כך, קיימת אכיפה ברורה ומסודרת בנושא זה וחשוב לא להקל ראש כאשר מוצאים פרסום פוגעני שנכתב נגדך ועלול להרוס את שגרת חייך.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן