פגיעה בפרטיות עובדת

דף הבית » מאמרים » פגיעה בפרטיות עובדת
פגיעה בפרטיות עובדת

החוק להגנת הפרטיות קובע כי לכל אדם יש זכות לפרטיות, קל וחומר כאשר מדובר על חייו הפרטיים של אדם העובד במקום עבודה. למרות שהעובד כפוף לחברה ולנהלים שלה ועליו להיות לויאלי למערכת, בכל הנוגע לחייו ועיסוקיו הפרטיים – הוא רשאי לשמור את הפרטיות בעניינים אלו לעצמו, ללא מחויבות לשיתוף מול מנהלי או עובדי החברה.

מתוקף חוק זה, גם כאשר מתקיים ערב חברה במסגרת העבודה וצילומים מתוך הערב מתפרסמים באמצעי המדיה או הרשתות החברתיות – תמונות אלו צריכות להתפרסם רק לאחר קבלת אישור לכך מכל הנוכחים באירוע ובתמונות, לכן הפצה של תמונת עובדת ללא אישורה נחשבת פגיעה בפרטיות שלה.  

מקרים של פגיעה בפרטיות במסגרת העבודה

  • כניסה אל חשבון המייל ללא רשות – כמעט בכל מקום עבודה העובדים מתנהלים באמצעות דואר אלקטרוני השייך לארגון בו הם עובדים. למרות שמדובר על חשבון אימייל השייך לחברה, כל עובד זכאי לפרטיות מלאה בכל הנוגע לתוכן המיילים המופיעים בתיבת הדואר האלקטרוני שלו. משום כך, מעסיק או עובד שנכנס אל חשבון האימייל של עובד אחר ללא הסכמתו או רשותו, עובר על חוק הגנת הפרטיות של אותו עובד.
  • גישה אל מידע אישי הקשור לעובד ללא הסכמתו וידיעתו – כל פעולה או דרך בה המעסיק או העובדים מקבלים מידע על חייו הפרטיים של העובד ללא ידיעתו או הסכמתו, הינם נחשבים כפגיעה בפרטיות של העובד ועלולים לגרור לתביעה בגין עוולה זו. גם אם העובד גלש באחת מהרשתות החברתיות שלו במחשב השייך לעבודה ואחד מהעובדים ניצל זאת כדי לדלות מידע אישי עליו, מדובר על מעשה הפוגע בכבודו ופרטיותו של העובד.
  • מצלמות אבטחה – חברות ועסקים רבים מגינים על העסק שלהם באמצעות אמצעי אבטחה שונים, הכוללים גם התקנת מצלמות אבטחה במקומות שונים בעסק. למרות שמדובר על אמצעי הגנה שזכותו של המעסיק לעשות בחברה שלו, הוא מחויב לעדכן את כל העובדים בנוגע להימצאות המצלמות במקום כיוון שגם הם מצולמים במשך שהייתם בעבודה. מעסיק שלא חושף את המידע הזה בפני עובדיו, צפוי לתביעה בגין הפרת פרטיות של עובדים.

סייגים לפרטיות העובד במסגרת העבודה

כאמור, לכל עובד יש את הזכות לשמור על הפרטיות שלו במהלך עבודתו. אך במקרים בהם העובד פעל בניגוד לתקנות וחוקי החברה, או אפילו פעל כנגד החברה בה הוא עובד – קיימת אפשרות למתן זכות לביצוע חיפוש בתכתובות האימייל של העובד, ללא ידיעתו או הסכמתו לכך.

לכן במקרים בהם המעסיק חושד כי העובד חותר תחתיו או מסכן את הצלחת החברה ודורש הסברים ומתן גישה אל תיבת האימייל של העובד לקבלת הוכחות – הוא רשאי לעשות זאת כל עוד מדובר על עובד מהותי לחברה, שעלול להסב נזק ממשי לעתיד החברה.

מהם זכויותיו של עובד שפרטיותו נפגעה?

עובד שפרטיותו נפגעה במסגרת העבודה, זכאי לקבלת פיצויים מתאימים בגין הפרת הפרטיות. במידה והעובד מחליט להתפטר כתוצאה מהפרטיות שהופרה בגלל המעסיק או אחד מהעובדים במקום עבודתו, הוא יהיה זכאי לקבלת פיצויי פיטורים למרות שיוזמת ההתפטרות הגיעה ממנו.

עניין נוסף לזכותו של העובד נוגע למצב בו הוא פוטר. אם מעסיק מחליט לפטר עובד מסיבה כזו או אחרת, אך בהתנהלות הפיטורים הוא מפר את הזכות לפרטיות של אותו עובד – הרי מדובר על הפרת חוק הפרטיות, והעובד המפוטר זכאי לפיצויים בגין עוולה זו נוסף על פיצויי פיטורים מהעבודה.

כדי להגן על זכויותיו של עובד, ולדרוש את הפיצויים המתאימים בגין הפרת זכויות אלו – מומלץ להסתייע בייעוץ משפטי מטעם עורך דין מומחה לדיני עבודה.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן