תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר

דף הבית » מאמרים » תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר
תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר

בעיקרו של דבר, קיימים שלושה סוגי הליכים מרכזיים לניהול תביעת לשון הרע. 

  1. הגשת תביעה בתביעות קטנות.
  2. הגשת תביעה בסדר דין מהיר
  3. הגשת תביעה בסדר דין רגיל.

לכל סוג תביעה מאפיינים משלה. חסרונות ויתרונות. ועל עורך הדין לייעץ ללקוח "ולתפור" לו חליפה מתאימה, בהתאם למקרה. 

מהו גובה הפיצוי הניתן על לשון הרע?

פיצויים בלשון הרע יכול שיוענקו מכוח נזק ממשי – הקשה להוכחה. אפשרות נוספת – היא פסיקה מכוח הפיצוי הסטטוטורי (הידוע כ"פיצוי ללא הוכחת נזק") שבסעיף 7א לחוק איסור לשון הרע. אפשרות שלישית – היא פיצוי "במסלול הפסיקתי". 

קיימים מספר רב של פרמטרים להכרעה בתביעת לשון הרע, כשהמרכזיים שבהם הם חומרת הדברים, הקף התפוצה וקיומה של כוונה לפגוע (במידת הצורך).    

תביעת "לשון הרע בתביעות קטנות".

היתרון בהליך זה הוא זריזותו, פשטותו, והעדר הכבדה על התובע. חסרונו  -בפיצוי הזעום, ובמידת "משקלו" של פסק דין בהליך זה.  

תביעת לשון הרע בסדר דין מהיר

מדובר בתביעה שסכומה עד 75,000 ₪. היתרון בהליך זה הוא גם המהירות (היחסית) בבירורו והעדר הכבדה על התובע. מנגד, הליך זה אינו מתאים לתיקים "כבדים" יותר או הדורשים בירור עובדתי (או משפטי) רחב. בנוסף, קיים תמיד הסיכון שהתיק יועבר לסדר דין רגיל, ואז "יצא שכרו  של התובע בהפסדו". 

מהו סדר דין מהיר? 

המסמכים מוגשים ביחד עם כתבי הטענות ,ההליכים המקדמיים כמעט ואינם קיימים. התביעה תתברר בדרך כלל לכל היותר בטווח שני דיונים. ההליך קצר, החקירות הנגדיות זריזות ביותר. לעיתים מזומנות יישמעו הסיכומים בעל פה. פסק הדין יכול שיינתן בו במקום או תוך זמן קצר. 

תביעת לשון הרע בסדר דין רגיל

יתרונה הגדול של תביעה "רגילה" הוא באפשרות לברר הליך "כבד" יותר. מדובר בהליך המתאים למקרים שבהם מדובר, למשל, במספר רב של פרסומים ו/או מספר רב של עדים ו/או ביריעה עובדתית רחבה ו/או בסוגייה מורכבת יותר. 

גם הפיצוי שייפסק בסדר דין רגיל (בהנחה שמדובר בתביעה ראוייה) יהיה, מן הסתם, גבוה יותר, ומוגבל רק בסמכותו של בית המשפט המתאים. 

לעיתים המהיר הוא האיטי, והאיטי – הוא המהיר. על כן מומלץ להתייעץ עם עורך דין מיומן כדי להחליט מהי דרך הפעולה הנכונה והמתאימה בנסיבות.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן