תביעת לשון הרע נגד עיתונאים

דף הבית » מאמרים » תביעת לשון הרע נגד עיתונאים
תביעת לשון הרע נגד עיתונאים

על אף שהעידן הדיגיטלי של היום תפס חלק נכבד משגרת חיינו, לעיתונות הכתובה, המשודרת והמושמעת עדיין יש מקום של כבוד בכל הנוגע לתחום התקשורת. ישנם מי שמעדיפים להמשיך ולהתעדכן בידיעות חדשותיות באמצעות קריאת עיתונים "פיזיים" או לצפות, כמובן, בטלוויזיה ולהאזין לרדיו. כמובן שלעיתונות הממוסדת (הן המשודרת, הן המושמעת והן המודפסת) אתרי אינטרנט ודפי פייסבוק עדכניים שבה מוזנים מרבית התכנים המודפסים, המשודרים, המושמעים והכתובים.

פגיעתה של לשון הרע בעיתונות – מרה, והדהודה – עלול שיהיה לשנים ארוכות. 

לשון הרע בעיתונות

תפקיד העיתונאים הוא לסקר ולפרסם לציבור הרחב ידיעות חדשותיות בנושאים שונים, כאשר הכנת כתבות ותחקירים אלו כרוכה ברוב המקרים בהבעת עמדה אישית המתייחסת אל אדם או גוף פרטי. פרסומים אלו עלולים ליצור אמירות שליליות שעלולות לפגוע בכבודו ובמוניטין של אדם אחר.

סעיף 11 לחוק איסור לשון הרע מתייחס באופן ספציפי לגורמים האחראיים על פרסום לשון הרע בעיתונות.

משום כך בכל פרסום של לשון הרע באחד מאמצעי התקשורת, האחריות תוטל לא רק על העיתונאי שפרסם בפועל את הידיעה אלא גם על עורך העיתון, בית הדפוס וגם המנכ"ל או הבעלים שהגוף התקשורתי שייך לו.

ההגנות הקבועות בחוק

בתביעות נגד עיתונאים, על עיתונאי לפעול כ"עיתונאי אחראי" – ביטוי אשר נדון בהרחבה ובהעמקה בפסיקה.

ההגנות הנפוצות ביחס לתביעות לשון הרע נגד עיתונאים הם אלו:

  • סעיף 13 לחוק – ע"פ סעיף זה, עיתונאי שיוכיח כי הפרסום השלילי שפרסם בעיתון כולל פרסום שהוא דיווח נכון והוגן על הליך משפטי – תידחה נגדו התביעה;
  • סעיף 14 לחוק – ע"פ סעיף זה,  אם הפרסום נכון ויש בו גם עניין ציבורי, תידחה התביעה. 
  • סעיף 15 לחוק – פרסום בתום לב שאינו חורג מהנדרש (לכך ניתן להקדיש מאמרים שלמים) של יוכל להוביל לדחיית התביעה. מבחן "אובייקטיבי" זה ב"משקפיים סובייקטיביים" מציב אתגרים לא פשוטים ביחס לבחינת תחולתה של ההגנה. על העיתונאי גם להראות שביצע בדיקות נאותות טרם פרסם את הפרסום המכפיש. 

תביעת לשון הרע 

כפי שניתן לראות, עבירת לשון הרע עלולה להתרחש בסבירות גבוהה כאשר מדובר על פרסומים בתקשורת ועיתונאים. ההגנות הקיימות בחוק יכולות להגן עליהם מפני תביעות לשון הרע, אך אינן מעניקות להם חסינות מלאה כיוון שכל עיתונאי מחויב לפעול באופן מקצועי לפני כל פרסום פומבי בעיתון.

במידה והוכפש שמכם בידיעה או בכתבה עיתונאית פוגענית המבזה את כבודכם, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי של עורך דין בתחום לשון הרע והוצאת דיבה. עו"ד כזה יוכל לבחון לעומק את הכתבה או הפרסום השלילי, ינתח את התיק וימליץ על דרכי התנהלות משפטית מתאימה.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן