האם פוסט מכפיש בפייסבוק נחשב להוצאת דיבה?

דף הבית » מאמרים » האם פוסט מכפיש בפייסבוק נחשב להוצאת דיבה?
עו"ד שיימינג

השימוש ברשתות החברתיות הפך להיות ענין שבשגרה עבור רבים מאיתנו. באמצעות פלטפורמות חברתיות אלו ניתן להתעדכן בכל רגע נתון בכל נושא שבעולם, ובהתאם בלחיצת מקלדת ניתן לשגר מילים לחלל הקיברנטי. הרשת החברתית פייסבוק היא הרשת המובילה בעולם, עם מיליוני משתמשים בישראל לבדה, ומכאן גם מקור כוחה.

עוצמתו של פרסום בפייסבוק נובעת בעיקר בשל היכולת לשרשר ולהפיץ את הדיבה במספרים אקספוננציאליים, ובכך להסב למושא הפרסום פגיעה חמורה.

האם כל פוסט מכפיש בפייסבוק נחשב להוצאת דיבה? כיצד להתנהל במקרה של קבלת תביעת דיבה? על כך במאמר הבא.

מהי הוצאת דיבה?

הוצאת דיבה היא תיאור של אמירה מכפישה על אחר, כאשר זו עלולה לגרום נזק לשמו הטוב מושא הפרסום. על אף שבחוק בישראל אין אבחנה בין דיבה לבין לשון הרע, מקובל להבחין בין הוצאת דיבה ללשון הרע, כיוון שלשון הרע מתייחסת לאמירות ופרסומים שלילים ומכפישים שקיימת סבירות כי יש בהן מן האמת, בשונה מהוצאת דיבה שהינה פרסום שקרים שקריות.

אבחנה נוספת היא בין דיבה "בכתב" (LIBEL), כגון בפייסבוק, לבין דיבה בעל פה (SLENDER) – כגון בשיחה בעל פה – שיחדיו חוסות תחת לשון הרע – DEFAMATION. 

כאמור, הוצאת דיבה בפייסבוק וגם פרסום לשון הרע בפייסבוק עלולות לפגוע באיש ציבור, בעסק, בחברה גדולה ולמעשה בכל מי שזכאי לשם טוב. 

חלק מהמשברים התקשורתיים הגדולים ביותר נבעו והחלו מפרסום של "פוסט" שלילי בפייסבוק ש"היכה גלים", והשאר הסטוריה.

לכן יש גם חשיבות לניטור תכנים שליליים במרשתת, ובפרט בפייסבוק, ולטיפול בהם מבעוד מועד – תקשורתי ומשפטי כאחד. 

הוצאת דיבה בפייסבוק

תביעת דיבה בפייסבוק – מאפיינים

הרע בפייסבוק, נבחנים ההקשר – אופי הפרסום, תוכנו. בית המשפט יבחן האם מדובר ב"פוסט" או בתגובית. האם מדובר ב"שיתוף" או ביצירת תוכן עצמאי. האם מדובר בהבעת דעה או בפרסום מידע עובדתי יבש. עוד תיבחן השאלה האם הפרסום נסמך על עובדות שניתן להוכיחן. תיבחן השאלה האם הפרסום מידתי. וכמובן: מה מערכת היחסים שבין המפרסם לבין מושא הפרסום המכפיש ועוד. 

פרסום שאינו עומד בהגנות שבחוק עשוי להוביל לפיצוי משמעותי ביותר, אם הוכיח התובע את הקפי הפרסום, התפוצה והפגיעה בו. מנגד, פרסום מקומי, זהיר, ומידתי שתפוצתו דלה – עשוי להוביל לדחיית התביעה, ולכל הפחות לפיצוי פעוט. 

כיצד להתנהל אם הוגשה נגדך תביעת לשון הרע בגין פרסום בפייסבוק?

אם הוגשה נגדך תביעת לשון הרע בגין פרסום בפייסבוק, צור קשר עם עורך דין. לביסוס ההגנות בתיק ולהתנהלות נכונה עם קבלת כתב התביעה יש משמעות רבה שתשפיע על סיכויי ההצלחה בתיק. לכל צעד יש משמעות. מומלץ להתייעץ עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון מוכח בייצוג בתביעות אלו (מומלץ עורך דין אשר מייצג תובעים ונתבעים כאחד – ובשל כך ניסיונו עשיר יותר), כדי להגן על האינטרסים שלך , לחסוך לך כסף רב, ולהשיג את התוצאה האופטימלית.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן