הוצאת דיבה ולשון הרע – ההבדל בין השתיים

דף הבית » מאמרים » הוצאת דיבה ולשון הרע – ההבדל בין השתיים
הוצאת דיבה ולשון הרע - ההבדל בין השתיים

שמו הטוב של אדם הוא מנכסיו היקרים ביותר, לצד קניינו, גופו, ומשפחתו, כבודו של אדם ושמו הטוב הם בעלי חשיבות עצומה, במיוחד בעידן שבו האדם הוא המותג. 

אמנם בדין הישראלי אין אבחנה בין הוצאת דיבה לבין הוצאת לשון הרע או "שיימינג", אך יחד עם זאת, בקרב העוסקים בתחום מקובל להבחין בין "דיבה" לבין "לשון הרע".

מהו לשון הרע?

לשון הרע מתייחס לפרסומים בעלי אופי שלילי, מכפישים או מבזים – כאלו העלולים להוביל לפגיעה בכבודו ובתדמיתו של אדם. בין אם אמירות אלו התפרסמו בכתב או בעל פה, כל עוד מדובר על פרסום גלוי ופומבי שנעשה זוהי עילה להגשת כתב תביעה בגין לשון הרע. אמירות לשון הרע יכולות להתקיים הן כלפי אנשים פרטיים והן כלפי תאגידים ועסקים.  

מהי הוצאת דיבה ומה ההבדל בינה לבין לשון הרע?

בדומה ללשון הרע, גם בהקשר של הוצאת דיבה מדובר על אמירות שליליות שיש בהן מרכיב מכפיש ופוגעני שעשוי לחולל פגיעה קשה במוניטין של אדם או גוף מסחרי. ההבדל קיים בתוכן האמירות הפוגעניות שפורסמו, כאשר הוצאת דיבה מתייחסת לאמירות שליליות ושקריות "פר אקסלנס" ("פייק ניוז"), ואילו לשון הרע מתייחסת אל אמירות שליליות שקיים בהן מן האמת. קראו עוד על הוצאת דיבה ולשון הרע

הוצאת דיבה ולשון הרע

מרכיבי תביעות לשון הרע והוצאת דיבה

כאמור, מרכיבי התביעה בגין לשון הרע והוצאת דיבה הינם זהים וכוללים מספר מרכיבים מרכזיים:

  • הפרסום – המרכיב הראשון עוסק בסוג הפרסום השלילי שהופץ, כך שבית המשפט בוחן באופן יסודי את מרכיב הפרסום, המדיום שבו הופץ הפרסום, הקונטקסט של הפרסום ועוד.
  • האם הפרסום מהווה לשון הרע או דיבה – די בכך שפרסום יהיה עלול לבזות או לפגוע באדם, בשמו הטוב, במשרתו, במשלח ידו וכו'. 
  • הנזק שנגרם או מידת הפגיעה – המרכיב נוסף שנבחן בבית המשפט הוא חומרת הנזק התדמיתי שנגרם או הקף הפגיעה. ככל שהנזק יהיה נרחב ומשמעותי יותר, כך הסיכויים כי הפיצויים יהיו משמעותיים יותר.
  • הגנות – מרכיב נוסף שנבחן הוא קיומן של הגנות למפרסם. במקרים של פרסום בתום לב או פרסום נכון עובדתית שיש בו עניין לציבור, התביעה תידחה.
  • הקלות – גם אם התביעה התקבלה, ניתן להצביע על מספר הקלות בחוק וכן יצירות פסיקה שיגרמו להקטנת גובה הפיצוי והחשיפה של הנתבע, במקרים המתאימים. 
  • כוונת זדון – כוונת הנתבע לפגוע בתובע ולהסב לו נזק היא פרמטר משמעותי להגברת גובה הפיצויים ואף להכפלתם.
  • סעדים – בחוק ובפסיקה קיימים סעדים שונים המאפשרים לתובע את תרופתו (פיצויים, צווי מניעה, הסרת הפרסום המכפיש ועוד).

ייצוג משפטי בתביעות הוצאת דיבה ולשון הרע

על אף שקיים הבדל מהותי בין הוצאת דיבה ללשון הרע, בית המשפט מתייחס אל תביעות מסוג זה כאל אותו הסוג. תביעות לשון הרע לא פעם הן תביעות מורכבות, על אף העדר חובת הוכחת הנזק. משום כך מומלץ לפנות אל עו"ד מנוסה בתחום הוצאת דיבה ולשון הרע כדי לקבל ייצוג משפטי מקצועי החל בשלב גיבוש תיק התביעה, דרך הדיונים בבית המשפט ועד קבלת הפיצויים ההולמים ביותר לסוג הנזק שנגרם.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן