התנאים להגשת תביעת לשון הרע

דף הבית » מאמרים » התנאים להגשת תביעת לשון הרע
תנאים ללשון הרע

לאחר כמה שנים בהם העסק החדש שלך צבר פופולריות ומוניטין טוב בקרב קהל לקוחות גדול, ביקורת שלילית אחת שפורסמה ברשתות החברתיות עשויה לפגוע קשות השם הטוב של העסק שכל כך התאמצת להשיג.

כל בעל עסק יודע כי עסק מצליח מוכרח להיות בעל חוות דעת קהל חיוביות, כיוון שאלו הן המשפיעות בין השאר גם על מיתוגו של העסק.

כמובן שהדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לפעול להסרת הפרסום השלילי, ובמידה וקיימות בו אמירות מכפישות ומבזות, ודאי כאלו שקריות, חשוב להבין האם יש מקום להגשת תביעה.

מהי תביעת לשון הרע?

תביעה זו מוגשת במקרה שבו פעל המפרסם בניגוד להוראות חוק איסור לשון הרע.

פרסום שעלול לפגוע בשמו הטוב של אדם, במשרתו, בעסקו וכו', וכך גם לגבי תאגיד (לא רק אדם בשר ודם) – יכול להקים בנסיבות המתאימות עילה לתביעת לשון הרע.

תביעת לשון הרע

אלו תנאים צריכים להתקיים בתביעה?

כדי שהתביעה תידון בבית המשפט וייפסקו הפיצויים להם הנפגע זכאי, כתב התביעה צריך לכלול כמה תנאים הכרחיים כדי שעבירה זו תוגדר כעבירת לשון הרע:

  1. הפרסום – המרכיב הראשון עוסק בסוג הפרסום השלילי שהופץ, כך שבית המשפט בוחן באופן יסודי את מרכיב הפרסום, המדיום שבו הופץ הפרסום, הקונטקסט של הפרסום ועוד. פרסום בכתב מקים חזקה כי הגיע לפחות לאדם אחד זולת הנמען. כך גם לגבי פרסום באינטרנט.
  2. האם הפרסום מהווה לשון הרע או הוצאת דיבהדי בכך שפרסום יהיה עלול לבזות או לפגוע באדם, בשמו הטוב, במשרתו, במשלח ידו וכו'.
  3. הנזק שנגרם או מידת הפגיעה – המרכיב נוסף שנבחן בבית המשפט הוא חומרת הנזק התדמיתי שנגרם או הקף הפגיעה. ככל שהנזק יהיה נרחב ומשמעותי יותר, כך הסיכויים כי הפיצויים יהיו משמעותיים יותר.
  4. הגנות – מרכיב נוסף שנבחן הוא העדר קיומן של הגנות למפרסם. במקרים של פרסום בתום לב או פרסום נכון עובדתית שיש בו עניין לציבור, התביעה תידחה.

הליכי הגשת תביעות לשון הרע

בשונה מהגשת תביעות אזרחיות אחרות, תביעת לשון הרע איננה מצריכה מהתובע להוכיח את הנזק שנגרם לו – אולם חלק ניכר בתביעות לשון הרע מוקדש לשאלות ההגנות.

בנוסף לכך על התובע לאסוף את כל המסמכים והראיות הקשורות לעניין התביעה, ולהגישם לבית המשפט לצורך הצגת טיעוניו ובקשה לקבלת פיצויים בגין הנזק שנגרם לו.

כיצד עורך דין לשון הרע יוכל לסייע?

חוק איסור לשון הרע נועד להגן על כבודו של אדם, אך מנגד קיים חוק חופש הביטוי המאפשר להתבטא באופן חופשי וגלוי.

ניגוד זה עלול ליצור תביעות לשון הרע סבוכות במיוחד, ולכן מומלץ לפנות אל עו"ד לשון הרע מנוסה שיבחן כל מקרה לגופו ויידע כיצד לגבש תיק תביעה יציב ומבוסס שיוביל לזכייה במשפט וקבלת הפיצויים המתאימים לתובע.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן