עורך דין לשון הרע – איך בוחרים?

דף הבית » מאמרים » עורך דין לשון הרע – איך בוחרים?
עורך דין לשון הרע - איך בוחרים?

מתי צריך עורך דין לשון הרע?

אם שמך הטוב נפגע בהשמצות באינטרנט (בווטסאפ, בפייסבוק, בטוויטר, בדואר אלקטרוני, בפורום באינטרנט, בהודעה קולית או כתובה, במסנג'ר, באינסטגרם, במסרונים מכפישים) או בעל פה (בפני קרובי משפחה, בעבודה, בפני קהל או בכל מקום אחר), באמצעות הדבקת שלטים או פמפלטים מכפישים, בעיתונות, ברדיו, בטלוויזיה, או במשפחה. אם אתה עובד שהושמץ ע"י מעסיק או להפך – ייתכן שעומדת לך זכות תביעה, ועליך לשכור עורך דין שיגן על שמך הטוב ויביא לתוצאה הטובה ביותר – טיהור שמך הטוב, הסרת הפרסומים המכפישים, הפסקת ההכפשות ופיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לך.

כך גם לגבי עסק או חברה שבבעלותך אשר שמה הטוב נפגע – עליך למצוא עורך דין לשון הרע שיגיש בשמך תביעת דיבה / תביעת לשון הרע שתסיר את העננה מעליה ותאפשר לה לחזור לשגרת עסקים ולייצור הכנסות במינימום נזק.  

לחלופין – אם הוגשה נגדך תביעת לשון הרע, אם כדי להשתיקך, או אם משום שהשמצת אדם כלשהו או חברה כלשהי ו"טעית" – עליך לשכור עורך דין לשון הרע מצויין שיגן על זכויותיך ויצמצם עד למינימום את הנזק לכיס ולשם. 

מהו עורך דין לשון הרע טוב? 

ראשית, קיים המרכיב האנושי. עורך דין לשון הרע חייב להיות איש אמונך. עורך דין לשון הרע מוצלח חייב להיות אדם שתוכל לסמוך עליו. כששמך הטוב או ממונך נמצאים על המאזניים, עורך דין לשון הרע חייב להיות לא רק איש מקצוע מעולה, אלא בראש ובראשונה "בן אדם". הכימיה עם עורך דין לשון הרע חייבת להיות מצויינת, ומערכת היחסים חייבת להיות שקופה.

שנית, עורך דין לשון הרע חייב להיות איש מקצוע מעולה. הוא חייב להיות מצוי בפסיקה האחרונה, בתיקוני החקיקה האחרונים, ככל הניתן להיות בעל תפיסה רחבה (לעיתים קיימת השפעה מפסיקה זרה על דיני לשון הרע), ובעל הבנה מעמיקה של הדין המהותי (דיני לשון הרע) והפרוצדוראלי כאחד. 

כמו כן, על עורך דין לשון הרע להכיר היטב דינים משיקים כגון פקודת הנזיקין, חוק הגנת הפרטיות (בן הדוד של חוק איסור לשון הרע), חוק עוולות מסחריות ושורה ארוכה של דברי חקיקה, אשר לעיתים יש לעשות בהם שימוש בתביעות העוסקות בפגיעה בשם הטוב.
עורך הדין לשון הרע חייב להיות ליטיגטור מנוסה, כזה שיודע לנסח כתבי טענות מהודקים ועניינים (ומעניינים ככל הניתן), אך בד בבד שלא יחסירו טענות מהותיות עבור התביעה או ההגנה.
עליו להיות אסטרטג וטקטיקן מעולה – לדעת באיזה סוג הליך לבחור, את מי לתבוע ומתי ובאיזה ערכאה משפטית, את מי להזמין כעד, ואת מי לא להזמין, עליו לנהל בחוכמה את ההליכים המקדמיים, וכמובן ומעל הכל עליו לדעת לנהל חקירות נגדיות ממצות, חדות ונוקבות. עליו לשאול את השאלות הנכונות, בתזמון המתאים, ולהביא ככל הניתן את התוצאה המשפטית הטובה ביותר כיאה לליטיגטור מעולה, המצוי גם בתקנות סדר הדין האזרחי או בית הדין לעבודה (בהתאם למקרה).

עורך דין לשון הרע חייב להיות גם כזה היודע מתי להתפשר ולהתגשר, ומתי "לשחרר", תוך שקלול כלל המרכיבים הרלבנטיים: חוזק או חולשת הקייס, מצבו של הצד האחר, התייחסות השופט לתיק, המצב הראייתי בתיק, גורמים שהם "מחוץ" לתיק – כמו מצבם המשפטי, הבריאותי וכו' של הנתבע ו/או התובע או צדדים קרובים. עורך דין לשון הרע טוב חייב לשים את טובתו של הלקוח מעל הכל ולא "לשוש אליי קרב", אלא אם אין ברירה. כמובן שבמקרים המתאימים, עורך דין לשון הרע טוב חייב להיות לוחמן וחד, ולא בכל מקרה ולא בכל מחיר יש להתפשר. יש אף מקרים שבהם אסור להתפשר הן בשל מיהותו של הצד האחר, אשר רק פסק דין יגרום לסיום הסכסוך עמו. 

עורך דין לשון הרע טוב יידע להעריך את סיכויי הערעור גם בהנחה שהתיק נמצא אצל שופט שהוא פחות נוח או אוהד לקייס, ויידע לייצג באופן המיטבי כך שבערכאת הערעור יגדל הסיכוי לשינוי התוצאה המשפטית.  

בד בבד, על עורך דין לשון הרע לערב את הלקוח (ככל הניתן) בהליך המשפטי, להציג לו מספר אלטרנטיבות (ככל שקיימות), ולהסביר את היתרונות והחסרונות בכל אלטרנטיבה. 

ולבסוף, על עורך דין לשון הרע טוב להיות כזה היודע להיות קשה כשצריך ונוח כשצריך, ולהתאים עצמו (ככל הניתן) להליך המשפטי ולשופט.

כיצד בוחרים עו"ד לשון הרע

הקריטריונים לבחירת עורך דין לשון הרע

קיימים מספר כללים העשויים מאוד לסייע לך לבחור עורך דין לשון הרע

  1. בדוק את ההשגים משפטיים של עורך הדין. היכנס לאתר "נבו" (ככל הניתן) או למאגר משפטי אחר, הקלד את שמו של עורך הדין, ובדוק האם עורך הדין זכה בפסקי דין רבים.
  2. ככל שעורך הדין זכה כאשר ייצג את התובע ונקבע פיצוי לטובת התובע – בדוק מה גובהם של הפיצויים, והשווה את התוצאות אל מול עורכי דין אחרים. בדוק האם עורך הדין הצליח להשיג ללקוחותיו פיצויים של מאות אלפי ₪, לדוגמא. זו דוגמא לעורך דין היודע את מלאכתו נאמנה.
  3. אם עורך הדין ששכרת מייצג אותך עקב תביעת לשון הרע שהוגשה נגדך, בדוק במאגר "נבו" האם עורך הדין ייצג נתבעים אשר תביעתם נדחתה כך שעורך הדין הצליח "להדוף" את התביעה, או לחלופין אשר גובה הפיצוי שנפסק נגד לקוחותיו היה משמעותית נמוך מזה שנתבע. בדוק האם מדובר היה בקייס "קשה" או בקייס "קל". לעיתים עורך הדין עשה את הבלתי אפשרי, ועל אף שהפסיד בתיק, הביא תוצאה יוצאת דופן לטובה עם "נתוני פתיחה גרועים". בנוסף, מומלץ לשאול את עורך הדין בשיחת ההכרות, על דוגמאות למקרים שבהם זכה כשייצג נתבעים והתביעות נדחו.
  4. בדוק האם עורך הדין או משרדו מדורג בדירוגים של המשרדים המובילים של עורכי הדין בישראל בתחום לשון הרע (BDI duns100) מדובר בנישה יוקרתית שבה משרדים מועטים. אם כן – מצויין. אולם אין בכך די. המשך לבדוק – האם אותו עורך הדין ממוקם בקטגורייה הגבוהה ביותר. בדרך כלל במדריכי דירוג אלו יש קטגוריות מהאיכותיות והגבוהות ביותר לפחות איכותיות (קבוצת עילית/ מובילים; קבוצת ביניים – בולטים; קבוצה הנמוכה יותר בדירוג – "ידועים"). לדירוגים אלו חשיבות לא מבוטלת, הם מבוססים על איכות המשרד כפי שהיא נתפסת בשוק וכן ע"י קולגות; על איכות המשרד לפי איכות הלקוחות; על איכות הייצוג וההשגים המשפטיים; ועל פרמטרים נוספים המלמדים על איכות המשרד.
  5. בדוק מה מספר שנות הוותק שלו במקצוע. לעיתים עורך דין של מספר שנים מציג עצמו כוותיק. לא ניתן להתחמק מכך – הותק הוא בעל משמעות בתחום. השפשוף והשנים עושים את שלהם. בדוק באיזה שנה הוסמך עורך הדין. כלל האצבע קובע שעורך דין בעל ותק של 15 שנים ומעלה – הוא עורך דין בעל ותק ראוי, שכבר צבר אלפי שעות משפט, וניסיון זה יבוא לטובתך. עורך דין צעיר מדי הוא לא פעם חסר ניסיון והבנה של עומק ההליך המשפטי במיוחד בתביעות לשון הרע מורכבות יותר.
  6. בדוק האם עורך הדין מייצג או ייצג לקוחות משמעותיים – שאל אותו או ברר עליו – ראשי ערים ומועצות, תאגידים, אנשי תקשורת, ידוענים, אנשי עסקים, פוליטיקאים, בעלי מקצוע רציניים ועוד.
  7. בדוק האם עורך הדין האם פרסם ספר אקדמי בתחום? בדרך כלל עורך דין אשר פרסם ספר אקדמי בתחום לשון הרע, בקי הרבה יותר דין המהותי, ויידע לנתב את הידע שצבר לטובת ההליך המשפטי ולטובת השגת תוצאה משפטית מיטבית עבורך כלקוח. בדוק האם הספר זכה לציטוטים בהחלטות או בפסקי דין – אם התשובה חיובית, מדובר בכלל ב"חותם איכות" לכך שמדובר בספר לשון הרע רציני.
  8. בדוק האם עורך הדין פרסם מאמרים בתחום והאם האם פורסמו בעיתונות. בדרך כלל, עורך דין אשר פרסום מאמרים, מלמד כי אינו "שוקט על השמרים" וכי הוא לומד ומתחדש כל הזמן.
  9. בדוק האם לעורך הדין אתר אינטרנט ראוי שממנו ניתן ללמוד על (לפחות חלק) מהפרמטרים דלעיל. העדר אתר אינטרנט מפורט לעורך דין, למשל, עשוי לעורר תהיות בנושא.

אז כיצד לבחור עו"ד לשון הרע?

לתביעות לשון הרע עשויות להיות השלכות משמעותיות, הן כלפי התובע והן כלפי הנתבע. לכן, מומלץ לא להקל ראש בבחירת עורך דין מתאים ונכון, אשר יסייע לנהל את התביעה / הגנה באופן המקצועי והמתאים ביותר לכל מקרה עד להובלת התוצאה הטובה ביותר האפשרית בנסיבות המקרה.

עורך דין הוא אינו קוסם ואף פעם לא ניתן להתחייב לתוצאה המשפטית, אולם ידע, ניסיון והצלחות יוכלו למקסם את סיכויי ההצלחה ולהפוך את עורך דין לשון הרע למייעץ ולמייצג המתאים ביותר שלך – כזה שיוכל להוביל אותך כלקוח אל חוף מבטחים. 

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן