עורך דין המתמחה בתובענות ייצוגיות: כיצד לבחור עורך דין תביעות ייצוגיות?

דף הבית » מאמרים » עורך דין המתמחה בתובענות ייצוגיות: כיצד לבחור עורך דין תביעות ייצוגיות?
כיצד לבחור עורך דין תביעות ייצוגיות

עורך דין לתביעות ייצוגיות, הוא עורך דין המתמחה בתובענות ייצוגיות.  תפקידו של עורך הדין הוא ללוות את התביעה, למן הרגע הראשון בו נבחנת עילת התביעה, ועד לסיום ההליך, בין אם בשל פיצויים שניתנים למגישי התביעה, לעיתים בשל החלטה להסתלק מן התביעה, או או בכלל הסכם פשרה אליו הגיעו הצדדים לתביעה.

כיצד מתגבשת עילת תביעה ייצוגית?

עילת התביעה נוצרת כאשר אדם פרטי מגלה כי גוף מסוים (חברה, תאגיד, עסק וכיוצא בזה), גרמו להם לפגיעה. על פי רוב, הפגיעה ביחיד נחשבת למינורית מבחינה כלכלית, ובדרך כלל מסתכמת בעשרות או מאות שקלים. עבור פגיעה בסכום זה, לא משתלם ליחיד להגיש תביעה בעצמו נגד הגוף הפוגע. 

עם זאת, כאשר מסתבר כי הפגיעה פגעה לא רק באדם בודד – אלא במספר רב של אנשים, מדובר בפגיעה משמעותית פי כמה. בשלב זה, מתגבשת קבוצה שנפגעה מהתנהלות הגוף, כאשר התביעה הייצוגית, היא התביעה אותה מגישים חברי הקבוצה, המיוצגים על ידי אדם יחיד, התובע בשם הקבוצה באמצעות בא כוחו, הלא הוא עורך דין לתביעות ייצוגיות.

בחירת עורך דין המתמחה בתובענות ייצוגיות

הליכי תביעה ייצוגית נחשבים למורכבים, והם כוללים לרוב בחינה משפטית ארוכה, הנמשכת זמן רב. בשל מורכבותם הרבה, כאשר עומדים בפני בחירת עורך דין יש לשים לב למספר קריטריונים:

וותק וניסיון של עורך הדין

כל תביעה ייצוגית זקוקה לאישור בית משפט. בין היתר, נבדק האם קיימת עילת תביעה המשויכת באופן אישי לתובע, האם קיימת קבוצה נפגעת, האם אין מדובר בתובע 'קנטרן' (תובע המגיש תביעה לצורך פרסום; 'תובע סדרתי המגיש תביעות חדשות לבקרים ועוד), האם מתבקש סעד הולם ואחיד לחברי הקבוצה ועוד. בנוסף, נבדק האם עורכי הדין של הקבוצה מתאימים לניהול ההליך, והאם הם יוכלו לעמוד במעמסה שכרוכה בניהול וליווי התיק. 

למעלה מזאת, יש לציין כי תביעות ייצוגיות הן מורכבות ועלולות להמשך זמן רב. על כן, יש לבחור עורך-דין בעל ותק וניסיון רב שנים בתחום התביעות הייצוגיות, אשר יתקבל על ידי בית המשפט, ויוכל, בעזרת הניסיון שצבר, להחליט האם עילת התביעה כדאית, וכיצד לנהוג בכל אחד מהליכי התביעה.

 עורך דין תביעות ייצוגיות

שקיפות ונגישות של עורך הדין 

השפה המשפטית עלולה להיות מסורבלת ולא ברורה, במיוחד עבור חברי הקבוצה בתביעה הייצוגית אשר בדרך כלל אינם בעלי רקע משפטי. על כן, יש לבחור בעורך דין מקצועי ומסביר פנים שיוכל להנגיש את כל המידע בצורה ברורה ופשוטה. 

בנוסף, יש חשיבות גדולה לכך שעורך הדין ינהג בשקיפות מלאה – יעדכן את קבוצת התובעים לגבי כל שלב במשפט ויסביר להם את הסיכונים והסיכויים לאור ניסיונו המשפטי. 

מאפיין חשוב נוסף בבחירת עורך דין הוא הזמינות. לעיתים, מתרחשים אירועים המשפיעים באופן מידי על התביעה. לכן, חשוב שעורך הדין הנבחר יוכל לתת מענה מהיר ומידי בהתאם להתפתחויות המשפטיות במסגרת התביעה הייצוגית.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן