חוק תובענות ייצוגיות

דף הבית » מאמרים » חוק תובענות ייצוגיות
חוק תביעות ייצוגיות

מהו חוק תובענות ייצוגיות?

חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו – 2006, הוא חוק אשר מכיל כללים אחידים להגשתן של כלל התביעות ייצוגיות והוא קובע את הכללים לגבי דרך ניהולן של אותן תביעות. החוק מאפשר הגשת תביעות ייצוגיות בנושאים רבים כמו הגבלים עסקיים, ענייני צרכנות שונים, השבת מיסים אשר נגבו שלא כדין על ידי הרשויות, תביעות בשל הפרת חוקי השוויון השונים ועוד. 

הרקע לחקיקת החוק

עד לחקיקת החוק, בשנת 2006, התביעה הייצוגית הוכרה בחוקים רבים, כאשר הכוונה היא לחוקים אשר מתייחסים לנושא ספציפי שבחוק, אשר בתוכם היה סעיף המאפשר תביעה ייצוגית באותו תחום. למשל, בחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח- 1988, היה סעיף מיוחד אשר איפשר הגשת תביעה ייצוגית בשל הפרת אותו חוק.

המצב בו לא היה הסדר אחיד בחוק לכלל התביעות הייצוגיות, אלא היו הרבה חוקים כאשר בכל אחד מהם הייתה התייחסות לאפשרות של הגשת תביעה ייצוגית, יצר מספר בעיות אותן נועד חוק התובענות הייצוגיות לפתור.

חוק תובענות ייצוגיות

הבעיות העיקריות בגינן נחקק החוק

הבעיה הראשונה הייתה שהמציאות, בה היה צריך למצוא חוק "ספציפי" אשר יאפשר את הגשת התביעה הייצוגית, גרמה להרבה תביעות אופציונאליות "ליפול בין הכיסאות", מכיוון שלא נמצא החוק אשר חל על המקרה המדובר, וזאת למרות שמדובר היה בתביעות אשר לפי הרציונל העומד מאחורי מוסד התביעה הייצוגית, היו צריכות להיות מוגשות לבית המשפט. מצד שני, לא היה אפשרי לחוקק חוק עבור כל מצב היפותטי בו נרצה שתהיה אפשרות להגשת תביעה ייצוגית.

הבעיה השנייה הייתה שהתנאים לקיומה של התביעה הייצוגית ודרכי הגשתה היו שונים בין חוק לחוק. אמנם השינויים היו מינוריים, אך עדיין נוצר מצב בעייתי של חוסר אחידות בחוק, אשר גרם פסיקות סותרות בבתי המשפט, שלעיתים עשו היקשים בין החוקים השונים ולעיתים לא.

בעיה השלישית הייתה, שאותם הסדרים לא היו מספקים וחסרו התייחסויות לבעיות רבות העלולות לצוץ במהלך הגשת התביעה הייצוגית, כמו מצבים בהם התובע מבקש להסתלק מהתביעה תמורת תשלום מהנתבעת, או מקרים בהם מוגשות תביעות ייצוגיות זהות, על ידי גורמים שונים.

כיצד פותר החוק בעיות אלו?

כאמור, חוק התובענות הייצוגיות הוא חוק אשר קובע קריטריונים כלליים להגשתן של תביעות ייצוגיות, ואשר כלליו חלים על כל התביעות הייצוגיות, כך למעשה נפתרות הבעיה הראשונה והשנייה.

בנוסף החוק קבע כללים חדשים רבים אשר נתנו כלים לבתי המשפט בעזרתם יכלו לפקח על התביעות הייצוגיות ועל היציאה מהן בדרך של פשרה או הסתלקות, וכך למעשה חיזק החוק את מעמדה של התביעה הייצוגית ככלי המשמש לתועלת הציבור, ולא לתועלתם הפרטית של התובעים.  

להגשת תביעה ייצוגית בהתאם לחוק התובענות הייצוגיות או כל נקיטת בהליך הקשור לחוק, יש להיוועץ מבעוד מועד עם עו"ד תביעה ייצוגית מומחה ומנוסה המכיר את החוק והוראותיו על בוריים!

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן