הסתלקות מתביעה ייצוגית

דף הבית » מאמרים » הסתלקות מתביעה ייצוגית
מהי הסתלקות מתביעה ייצוגי

מהי הסתלקות מתביעה ייצוגית:

הסתלקות מתביעה ייצוגית היא הודעתו של התובע כי איננו מעוניין להמשיך בהליך התביעה הייצוגית שהגיש. הסתלקות מתביעה ייצוגית, מונעת מהתובע המסתלק להגיש תובענה ייצוגית נוספת באותו עניין, אך אין היא מונעת מגורמים אחרים להגיש תובענה ייצוגית כנגד אותה נתבעת באותו עניין.

תובענה ייצוגית אינה רק עניינו של התובע, אלא גם עניינה של הקבוצה אותה הוא "מייצג", ולכן אותה קבוצה עלולה להיפגע מסילוקה של התביעה. על מנת למנוע פגיעה זו, ההסתלקות מהתביעה הייצוגית דורשת את אישור בית המשפט, כאשר סעיף 16 לחוק התובענות הייצוגיות קובע את התנאים לאישור ההסתלקות.

הסיבות להסתלקות מתובענה ייצוגית:

קיימות מספר סיבות להסתלקות מתובענה ייצוגית. הסיבה הראשונה היא הבנתו של התובע כי התביעה אינה כדאית לו. בין אם מכיוון שסיכויי הצלחת התביעה נמוכים, ולכן התובע לא מסתכן רק בהשחתת זמנו לריק אלא גם בתשלום הוצאות המשפט. סיבה נוספת היא אי כדאיות כלכלית בהמשך פעולות התביעה למרות שסיכויי הצלחתה טובים, וזאת מכיוון שהסכום אשר יתקבל על ידי הנתבעים בעת הזכייה יהיה נמוך מאוד.

סיבה אחרת להסתלקות מתביעה ייצוגית היא תיקון העוולה על ידי הנתבעת, או לחלופין פיצוי התובעים בגין אותה עוולה. הסתלקות כזאת היא למעשה חלק מהליך פשרה בין התובע לנתבעת, ונפוצה מאוד בימינו מכיוון שמהווה דרך מהירה ויעילה לסיום ההליך לטובת שני הצדדים.

הסתלקות מתביעה ייצוגית:

התנאים לפיהם יאשר בית המשפט את ההסתלקות:

 התנאים לאישור ההסתלקות מהתביעה הייצוגית על ידי בית המשפט לפי סעיף 16 הם:

  1. בית המשפט השתכנע שאין להמשיך לנהל את התביעה משום חולשתה. על התובע המבקש להסתלק מהתביעה להגיש תצהיר, בו הוא מפרט גילוי נאות של הסיבות המהותיות להסתלקותו מהתביעה. 
  2. הצהרתם של מבקש ההסתלקות ועורך דינו שאינם מקבלים טובת הנאה, הן מהתנבעת והן מגורמים אחרים, תמורת הסתלקותם מהתביעה. קיימים מקרים מסוימים בהם בית המשפט יאשר לתובע לקבל טובות הנאה תמורת ההסתלקות, וזאת לאחר שהוכח לו שסיכויי התביעה היו טובים, וכי בקשת ההסתלקות הביאה תועלת לחברי הקבוצה המיוצגת על ידי התובע. 
  3. בית המשפט יכול  לדרוש כתנאי לאישור ההסתלקות את פרסומה של ההסתלקות (על מנת לעודד אחרים לתבוע במקום המסתלק) ואף לדרוש שהמסתלק ישיג תובע, או עורך דין חלופיים אשר ינהלו את התביעה.
שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן