פגיעה בפרטיות במקום העבודה

דף הבית » מאמרים » פגיעה בפרטיות במקום העבודה
פגיעה בפרטיות במקום העבודה - הזכות לפרטיות

הזכות לפרטיות

חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מעגן את הזכות לפרטיות כזכות יסוד המוקנית לכל אדם באשר הוא. על פי החוק "כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו", ולכן, "אין נכנסים לרשות היחיד של אדם ללא הסכמתו". מלבד חוק היסוד, האיסור לפגוע בפרטיותו של הזולת מופיע בחוק הגנת הפרטיות, אשר בו מפורטים, בסעיף 2, מקרים ספציפיים דרכם ניתן להבין איזו פעולה נחשבת פגיעה בפרטיות.

בין האיסורים הספציפיים המפורטים בחוק להגנת הפרטיות, מופיעים האיסור לבלוש ולהתחקות אחרי אדם, באופן שעלול להטרידו, האיסור לצלם אדם הנמצא ברשות היחיד, והאיסור להשתמש בשמו או בתמונתו של אדם למטרות רווח.

פגיעה בזכות לפרטיות במקום העבודה:

אחד המקומות המועדים לפגיעה בפרטיותו של אדם הוא במקום עבודתו, על ידי המעסיק שלו. במקרים רבים, מתוך רצון להתחקות אחרי העובדים, עוקבים המעסיקים אחרי עובדיהם בצורה שאינה חוקית, שלעיתים עלולות לגרור תביעת פיצויים מצד העובדים.

על מעסיק הרוצה לפעול על פי חוק ולא להסתכן בתביעות מצד עובדיו, לפרט בפני עובדיו בצורה הברורה ביותר, מהן הפעולות אותן הוא מבצע שפוגעות בפרטיות של עובדיו. יחד עם זאת, עצם ציון הפגיעות לא הופך אותן באופן אוטומטי לחוקיות, וייתכן שבכל זאת יהיה ניתן לתבוע פיצויים בגינן.

להלן נפרט מספר דרכים נפוצות, בהן פוגעים המעסיקים בזכות לפרטיות של העובדים באופן לא חוקי. בכל אחד מהמקרים נציין האם יכול העובד לתבוע פיצויים מהמעסיק בשל הפגיעה בפרטיותו.

פגיעה בפרטיות במקום עבודה

דרכים נפוצות בהם פוגעים המעסיקים בפרטיות העובדים:

אחת הדרכים הנפוצות, הן התקנת מצלמות במקום העבודה לשם פיקוח על העובדים. בפסיקת בית המשפט נקבע, כי בכל מקום בו העובד מחזיק בציפייה סבירה שהוא לא יהיה נתון לצילום ולמעקב, נחשב רשות היחיד, ולכן הוא יכול לתבוע פיצויי פיטורים אם התפטר לאחר שנודע לו כי צולם. קראו גם על תביעה על צילום ללא רשות.

דרך נפוצה נוספת היא מעקב אחר התכתבויות המייל של העובדים. בפסיקת בית המשפט נקבע כי חל איסור מוחלט לעקוב אחרי תיבה פרטית של העובד, וכן אחר התכתבויות אישיות בתיבה המקצועית, אלא אם כן התנהלותו של העובד היא "פוגענית או פלילית", כלשון בית המשפט, וגם אז יש לבקש את אישורו של העובד.

פעולה נוספת הנפוצה בקרב מעסיקים אשר נאסרה מפורשות בפסיקת בתי המשפט, היא מעקב אחר מיקום העובדים, בעזרת צפייה באיכוני הסלולרי שלהם, או באמצעות מכשיר איתוראן. לגבי מכשיר איתוראן, אסור המעקב רק שלא בשעות העבודה. 

תביעות פיצויים בעקבות פגיעה בפרטיות במקום העבודה:

כפי שציינו, פגיעה בפרטיות העובדים היא דבר נפוץ במקום העבודה. יחד עם זאת, הזכות לפרטיות של העובדים צריכה להיות מאוזנת עם זכותו של המעסיק לדעת שעובדיו אכן מבצעים את מלאכתם ואינם פוגעים בו. לכן, מומלץ הן לעובד והן למעסיק המוצאים את עצמם בתביעת פיצויים, להיוועץ בעורך דין המומחה לדיני הזכות לפרטיות ולמדיניות הפיצויים בעקבות הפרטה, זאת לשם מיצוי זכויותיהם לאורך ההליך.

קראו באותו נושא – כיצד לתבוע פיצויים מכוח חוק הגנת הפרטיות?

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן