מגפת הקורונה והוראות הריחוק החברתי יצרו ריחוק חברתי, ומטבע הדברים, יצרו זמן פנוי ו"זמן מחשב" או "זמן סלולר" גבוה יותר. צריכת החדשות, והחשיפה לרשתות החברתיות, גברה משמעותית מטבע הדברים, ולמעשה, צריכת חדשות דרך האינטרנט ובפרט באמצעות הרשתות החברתיות (עמודי פייסבוק ייעודיים, קבוצות, עמודים פייסבוק של אתרי חדשות ועוד), הפכה לערוץ המרכזי אצל מרביתנו. על אף שלשימוש ברשתות החברתיות ישנם יתרונות רבים, הרשת גם חושפת את המשתמשים בה לסיכונים משפטיים.
אחד מהם הוא לשון הרע.
לשון הרע ברשתות החברתיות
ישנם מקרים רבים בהם לשון הרע היא מובהקת, אולם לעיתים הקו העובר בין חופש הביטוי הלגיטימי ובין לשון הרע לעיתים עשוי להיות דק מאוד. למשל, לעיתים ביקורת על בעל עסק תהווה לשון הרע, ולעיתים תהיה לגיטימית. כאשר מדובר בעסקים קטנים שמרבית הכנסתם מבוססת על האינטרנט, הביקורות אלו עלולות לעיתים להיות "מכת מוות" לעסק.
לכן, כאשר כותבים ביקורת חשוב מאוד להיצמד לעובדות שניתן להוכיחן, ולא להגזים או לשקר. אם מדובר בחוויה צרכנית "טהורה", כגון ארוחה במסעדה, בדרך כלל הנטייה תהיה להגן על חופש הביטוי.
תגובות לפוסטים
פרסום תגובות מעליבות, קללות וכיוצא באלו עלול אף הוא, להוות בנסיבות המתאימות לשון הרע. במיוחד הדברים נכונים כאשר מדובר בכוונת זדון. בתי המשפט מכירים בכך כי גם תגובות עלולות להיות פוגעניות במיוחד. כמו כן, תגובות עלולות, בתורן, ליצור תגובות נוספות וללבות את אש הדיבה נגד מושא הפרסום. כמו כן, ניתן "לחבב" תגובות, ובכך להגדיל את הפגיעה במושא הפרסום.
לכן, כאשר מגיבים לפוסט, כדאי מאוד להשתמש בשפה מאוזנת, כך שגם אם קיימת ביקורת – להותיר אותה עניינית. במקרים כאלו, ובכפוף להוראות חוק איסור לשון הרע, ייתכן שתתגבש הגנה מתאימה.
סיכום
העת האחרונה מאופיינת, בין היתר, בעקבות השימוש המרובה ברשתות החברתיות, בעלייה עקבית במספר התביעות בלשון הרע. אם הוגשה נגדכם תביעת לשון הרע או נשלח נגדכם מכתב התראה בלשון הרע, פנו למשרד עו”ד שלומי וינברג, אשר ישמח לייעץ לכם ולייצג אתכם במידת הצורך, עד הגעה "לחוף מבטחים".