לשון הרע באינטרנט

דף הבית » מאמרים » לשון הרע באינטרנט
לשון הרע באינטרנט

מהי תביעת לשון הרע?

בשנת 1965 נחקק במדינת ישראל חוק איסור לשון הרע הקובע שהמפרסם בפומבי דברים המשפילים ומבזים אדם אחר בכל אמצעי – בכתב, בעל פה, בדפוס ובציור הרי הוא עבריין.

על פי החוק, הוצאת לשון הרע היא עבירה במישור האזרחי-פרטי וגם במישור הפלילי ציבורי, כלומר שהנפגע רשאי לתבוע באופן פרטי פיצויים מן המפרסם על בזיונו, והמדינה עשויה להגיש כתב אישום כנגד המפרסם במטרה להענישו.

כדי להגן על חופש הביטוי, נקבעו בחוק מספר סייגים המגינים על פרסומים מסוגים מסוימים גם כאשר הללו פוגעים ומבזים אדם אחר: הגנת אמת הפרסום, מצבים שבהם הייתה חובת פרסום ובהבעת דעה, אך חובת ההוכחה שהפרסום הינו לגיטימי תוטל על הנתבע המפרסם, ולא להפך.

בשנת 1998 תוקן החוק כך שיאפשר לבתי המשפט לפסוק לנפגעים פיצויים בגין פרסום לשון הרע גם ללא הוכחת נזק.

הוצאת לשון הרע באינטרנט

התפתחות רשת האינטרנט חוללה שינויים כבירים בכל אורחות החיים האנושיים; יכולת התקשורת המהירה מאפשרת לאנשים מרוחקים ושונים לשתף אלו את אלו במידע ודעות כמעט ללא הגבלה.

כתוצאה מכך, הרשתות החברתיות משמשות למעשה ככלי משחק מרכזי בידי משתמשיהם כמעט ללא נשיאה באחריות על פעילות זו, והדבר עודד אנשים להתנהל בצורה אלימה ופוגענית

עקרונית לפי פסיקת בתי המשפט דיני לשון הרע תקפים באינטרנט במידה שווה לכל אמצעי פרסום אחר והזכות לשם טוב ולכבוד מוגנת גם במרחב הווירטואלי.

עם זאת, בתי המשפט נזהרים מלהחיל באופן גורף מדי את דיני לשון הרע על פרסומים באינטרנט מחשש שפסיקות כאלו ירתיעו את משתמשי האינטרנט גם מפני שימוש לגיטימי וייפגעו בחופש הביטוי שלהם. 

מהי תביעת לשון הרע? - הוצאת לשון הרע באינטרנט

מהן ההשלכות של הוצאת לשון הרע באינטרנט?

תחולת דיני לשון הרע באינטרנט

בעקבות המורכבות המובנית של דיני לשון הרע במרחב ייחודי כמו רשת האינטרנט ומתוך רצון לאזן בין חופש הביטוי להגנה על שמו הטוב של אדם, בוחנים בתי המשפט על פי רוב כל מקרה לגופו ועל פי נסיבותיו.

כך לדוגמא, במקרה אחד קבע בית המשפט שפרסום ברשת "פייסבוק" אינו שולל יכולת תביעה בגין לשון הרע, על אף ריבוי הפרסומים המתחלפים כל הזמן בפלטפורמה.

בתיק אחר נקבע כי בעוד שכתיבת פוסט או שיתופו נחשבים לפרסום לכל דבר, לחיצה על "לייק" איננה נחשבת לפרסום לכל דבר. 

עורך הדין שלומי וינברג, ומחבר הספר "מורה דרך לתביעות לשון הרע" (2015) נחשב לאחד מעורכי הדין המובילים בארץ בנושא תביעות בגין לשון הרע והגנת הפרטיות, בהתאם למדריכי הדירוג המובילים בישראל.

עורך הדין וינברג עוסק בכל קשת התיקים בלשון הרע, במגוון רחב של תיקים ביניהם רבים העוסקים בפרסומים באינטרנט וברשתות החברתיות, במשפט הפרטי והציבורי, בייצוג תובעים ונתבעים כאחד.

 

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן