הפרת חוזה – מתי תוכלו לתבוע ולמה חשוב לשים לב?

דף הבית » מאמרים » הפרת חוזה – מתי תוכלו לתבוע ולמה חשוב לשים לב?
הפרת חוזה – מתי תוכלו לתבוע ולמה חשוב לשים לב?

ככלל, הסכמים יש לקיים. זוהי נקודת המוצא וטוב שכך. מטרת דיני החוזים היא ליצור מערכת של כללים אשר מעניקה לצדדים וודאות וחופש להתקשר בהסכמים מחייבים.

יחד עם זאת, במקרה שבו נכרת חוזה בין שני צדדים ואחד מן הצדדים פעל בניגוד להסכם, יכולה לקום לצד אשר נפגע מן ההפרה כמה דרכי פעולה כנגד הצד שהפר את החוזה, לרבות הגשת תביעה לבית המשפט.

כיצד החוק מגדיר ״חוזה״

חוזה בין צדדים יכול להיות חוזה בכתב ויכול להיות בעל פה. ככלל, החוק קובע שחוזה נכרת בדרך של הצעה וקיבול.

במילים אחרות, כאשר פלוני מציע לאלמוני הצעה מסוימת במסגרת של מו״מ וההצעה מעידה על רצונו של פלוני להתקשר בחוזה וההצעה מספיק קונקרטית בכדי שאלמוני יוכל לקבלה ואלמוני אכן קיבל את ההצעה וקבלת ההצעה מעידה על רצונו של אלמוני להתקשר בחוזה עם פלוני, הרי שעל פי החוק נכרת בין הצדדים חוזה מחייב.

הפרת החוזה

חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל״א 1970, הוא למעשה החוק אשר מעגן את דרכי הפעולה העומדות לידי צד אשר נפגע מהפרת חוזה.

חוזה בין צדדים ניתן להפר באמצעות עשיית מעשה בניגוד להסכם ו/או באמצעות מחדל (הימנעות מעשיית מעשה). 

לדוגמא, כאשר שני צדדים כורתים הסכם לרכישת רכב חדש ונקבע כי אספקת הרכב תיעשה עד ליום שלמחרת העברת התשלום עבור הרכב ובפועל הרכב אינו מסופק לרוכש על ידי המוכר ביום שלמחרת התשלום, הרי שההסכם הופר.

הפרת חוזה

מתי ניתן לתבוע בגין הפרת חוזה

ככלל, הצד אשר נפגע מהפרת החוזה (שהוא הצד אשר זכאי לקיומו), רשאי לתבוע את אכיפת החוזה או את ביטולו וכן זכאי לתבוע לפיצויים שונים עקב הנזקים שהפרת החוזה גרמה לו.

  • תביעה לאכיפת החוזה – צד אשר אינו מעוניין בביטול החוזה, רשאי לתבוע את הצד השני ולבקש מבית המשפט כי החוזה שבין הצדדים ״ייאכף״. יחד עם זאת ישנם ארבעה מקרים בהם בית המשפט לא יורה על אכיפת החוזה וזאת כאשר החוזה אינו בר ביצוע, כאשר האכיפה הינה כפייה לבצע או לקבל שירות אישי, כאשר נדרש פיקוח צמוד של בית המשפט או רשות ההוצל״פ על האכיפה וכאשר אכיפת החוזה איננה ״צודקת״, כאשר יש להדגיש כי לבית המשפט שיקול דעת רחב בנושא.
  • תביעה לביטול החוזה – אפשרות נוספת היא הגשת תביעה לביטול החוזה וזאת כאשר הפרת החוזה הייתה ״יסודית״ או כאשר נעשתה פנייה לצד אשר הפר את החוזה בדרישה שיקיימו, ניתנה לו ארכה לקיום החוזה אך החוזה לא קוים תוך פרק זמן סביר.
  • פיצויים עקב הפרת חוזה – ניתן לתבוע פיצויים עקב הפרת חוזה בנפרד או יחד עם סעדים של ביטול או אכיפה.
    כאשר נגרם לנפגע נזק עקב הפרת החוזה ומדובר בנזק שמפר החוזה, צפה או צריך היה לצפות שייגרם בעת שהחוזה נכרת, זכאי הנפגע לתבוע פיצוי כספי.
    בנוסף, ניתן במקרים מסויימים להגיש תביעה לפיצוי כספי גם ללא הוכחת נזק ובמקרים מסויימים ניתן לתבוע פיצוי מוסכם, שהוא שיעור הפיצוי אשר הוסכם בין הצדדים בכריתת החוזה וזאת אף ללא הוכחת נזק.

פנייה לעו״ד עקב הפרת חוזה

אם הפרתם הסכם מחייב או נפגעתם עקב הפרה של הסכם, הנכם מוזמנים לפנות אלינו לקבלת ייעוץ פרטני.

דיני החוזים בישראל מורכבים מאוד ומושתתים על חוקים, כללים ופסיקה ענפה ומומלץ להסתייע בעו״ד הבקי בתחום ויוכל לסייע לכם למצות את זכויותיכם באם נפגעתם עקב הפרה או להביא לצמצום נזקיכם ככל והפרתם הסכם והנכם צפויים לניהול הליך משפטי עקב ההפרה.

מידע נוסף לקריאה –

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן