לשון הרע והגנות אפשריות: המדריך המקיף בישראל

דף הבית » מאמרים » לשון הרע והגנות אפשריות: המדריך המקיף בישראל

בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים, המילה הכתובה והנאמרת קיבלה כוח עצום. פוסט בפייסבוק, ציוץ בטוויטר, תגובה בפורום או אפילו הודעת וואטסאפ קבוצתית יכולים להגיע לאלפי ומאות אלפי אנשים בשניות. לצד היתרונות הרבים, קלות ההפצה הזו טומנת בחובה סכנה משמעותית – פרסום לשון הרע. כל אחד מאיתנו חשוף, בין אם כמפרסם ובין אם כנפגע, לתביעות דיבה שעלולות להיות להן השלכות מרחיקות לכת, הן במישור האישי והן במישור הכספי.

החוק הישראלי, באמצעות חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה-1965, מנסה לאזן בין שני ערכים חשובים: הזכות לחופש הביטוי מחד, והזכות לשם טוב מאידך. זהו איזון עדין ושברירי. מצד אחד, חברה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים ללא שיח ציבורי פתוח, ביקורת וחשיפת האמת. מצד שני, פגיעה בשמו הטוב של אדם עלולה להרוס את חייו, לפגוע בפרנסתו, במעמדו החברתי ובכבודו.

מאמר זה נועד להיות המדריך המקיף והמקצועי ביותר שתמצאו ברשת בנושא לשון הרע וההגנות האפשריות מפני תביעת דיבה. נצלול לעומק החוק, נפרט את יסודות העוולה, ננתח באופן יסודי כל אחת מההגנות הקבועות בחוק, נביא דוגמאות מהפסיקה, ונספק לכם כלים מעשיים שיעזרו לכם להבין את זכויותיכם וחובותיכם. בין אם אתם שוקלים להגיש תביעה, חוששים שנתבעתם, או פשוט רוצים להבין כיצד לנווט בבטחה במרחב הציבורי והדיגיטלי – המדריך הזה הוא בשבילכם.

מהו "לשון הרע" על פי החוק?

לפני שנדבר על ההגנות, חשוב להבין מהו בכלל "לשון הרע". סעיף 1 לחוק מגדיר לשון הרע כדבר שפרסומו עלול:

  1. להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם.
  2. לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו.
  3. לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו.
  4. לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

חשוב להדגיש: החוק לא בוחן אם שמו הטוב של האדם נפגע בפועל, אלא האם הפרסום עלול היה לפגוע בו. זהו מבחן אובייקטיבי – כיצד אדם סביר היה מפרש את הדברים. גם אם התובע הוא אדם בעל "עור של פיל" ולא נפגע כלל, עדיין ניתן להגיש תביעה אם הפרסום נשא פוטנציאל פגיעה.

יסוד הפרסום: המפתח להגשת תביעה

כדי שתתגבש עילה לתביעת לשון הרע, לא מספיק שהדברים הפוגעניים נאמרו. הם חייבים להיות "מפורסמים". מהו פרסום? סעיף 2 לחוק קובע כי פרסום יכול להיות בעל פה, בכתב, בדפוס, בציור, בדמות, בתנועה, בצליל ובכל אמצעי אחר.

התנאי המרכזי הוא שהפרסום הגיע לאדם אחד לפחות, מלבד הנפגע עצמו. כלומר, אם אמרתם למישהו דברי גנאי פוגעניים בארבע עיניים, זו לא תיחשב הוצאת דיבה על פי החוק. אך אם שלחתם את אותם דברים בהודעת וואטסאפ לאדם שלישי, או פרסמתם אותם בקבוצת פייסבוק סגורה עם עשרה חברים – זהו פרסום לכל דבר ועניין.

בעידן הרשתות החברתיות, יסוד הפרסום מתקיים בקלות רבה. כל שיתוף, לייק (במקרים מסוימים), או תגובה שמפיצה הלאה את הפרסום המקורי, עלולים להיחשב כפרסום נוסף ולבסס עילת תביעה גם נגד המשתף.

קו ההגנה הראשון: האם בכלל מדובר בלשון הרע?

לפני שרצים לבחון את ההגנות המורכבות, השלב הראשון הוא לבדוק האם הפרסום בכלל עונה להגדרת "לשון הרע". לעיתים קרובות, דברים שנראים לנו פוגעניים הם למעשה הבעת דעה לגיטימית, ביקורת עניינית או אפילו קללות וגידופים כלליים שאינם עולים כדי לשון הרע.

בית המשפט יבחן את הפרסום בהקשרו המלא. מה נאמר לפני? מה נאמר אחרי? באיזו פלטפורמה הדברים פורסמו? האם מדובר בטור סאטירי, בביקורת מסעדות או בוויכוח פוליטי סוער? לדוגמה, כינוי אדם "טיפש" במהלך ויכוח לוהט בפייסבוק, ככל הנראה לא ייחשב ללשון הרע, בעוד שקביעה כי "עורך הדין הזה הוא רמאי שלקח לי את הכסף" היא כמעט בוודאות לשון הרע.

נקודה למחשבה: האם כל ביקורת שלילית היא לשון הרע? בהחלט לא. החוק מבחין בין ביקורת לגיטימית (למשל, "השירות במלון היה איטי והחדר לא היה נקי") לבין ייחוס עובדות פוגעניות (למשל, "מנהל המלון גונב כסף מהכספת").

ההגנות המרכזיות בחוק: המגן של חופש הביטוי

גם אם הפרסום הוא אכן לשון הרע, החוק לא ממהר להרשיע. הוא מעמיד לרשות הנתבע מספר הגנות משמעותיות. ההגנות הללו הן לב ליבו של האיזון בין חופש הביטוי לשם הטוב. נפרט אותן אחת לאחת.

1. הגנת "אמת בפרסום" (סעיף 14)

זוהי אולי ההגנה הידועה והאינטואיטיבית ביותר. היא מכונה גם הגנת "אמת דיברתי" או "אמת הפרסום". כדי ליהנות מהגנה זו, על הנתבע להוכיח שני תנאים מצטברים:

  • הדבר שפורסם היה אמת: הנטל להוכיח את אמיתות הפרסום מוטל כולו על המפרסם (הנתבע). לא מספיק להאמין שהדבר נכון, או לשמוע שמועה על כך. יש להציג ראיות מוצקות בבית המשפט שיוכיחו כי העובדות שפורסמו הן אמת לאמיתה.
  • היה בפרסום עניין ציבורי: זהו תנאי מורכב יותר. לא כל אמת ראויה לפרסום. החוק דורש שיהיה ערך מוסף לציבור בידיעת האמת הזו. "עניין ציבורי" פורש בפסיקה באופן רחב. הוא כולל עניינים הקשורים לתפקודן של רשויות השלטון, התנהלות של אנשי ציבור, שחיתות, הגנה על בריאות הציבור ובטחונו, ועוד. עם זאת, רכילות צהובה על חייו הפרטיים של אדם פרטי, גם אם היא נכונה, לרוב לא תוכר כבעלת "עניין ציבורי".

דוגמה: עיתונאי חוקר מפרסם תחקיר המגלה שאיש ציבור כלשהו קיבל שוחד מקבלן. אם העיתונאי יוכל להוכיח בבית המשפט באמצעות הקלטות, מסמכים ועדויות שהדברים אכן קרו, הוא ייהנה מהגנת "אמת בפרסום". קבלת שוחד על ידי איש ציבור היא ללא ספק עניין שיש בו עניין ציבורי מובהק.

לעומת זאת, אם אדם יפרסם בפייסבוק ששכנו בוגד באשתו, גם אם הדבר נכון, סביר להניח שבית המשפט יקבע כי אין בכך עניין ציבורי המצדיק את הפגיעה בפרטיותו ובשמו הטוב, וההגנה לא תחול.

2. הגנת "תום הלב" (סעיף 15)

זוהי ההגנה הנפוצה והמורכבת ביותר, והיא כוללת 12 חלופות שונות. בניגוד להגנת האמת, כאן המפרסם לא חייב להוכיח שהדברים היו נכונים. מספיק שיוכיח כי פעל ב"תום לב" בעת הפרסום. מהו תום לב? באופן כללי, הכוונה היא שהפרסום נעשה מתוך כוונה טובה, ללא זדון או רצון לפגוע, ולמטרה כשרה.

כדי ליהנות מהגנת תום הלב, על הנתבע להוכיח שני דברים:

  1. שהוא עומד באחת מ-12 החלופות המפורטות בסעיף 15.
  2. שהתלונה הוגשה בתום לב – למשל: הפרסום לא חרג מתחום הסביר באותן נסיבות.

נפרט כמה מהחלופות המרכזיות והשימושיות ביותר:

  • סעיף 15(1): אי ידיעת העובדות: הנתבע לא ידע ולא היה חייב לדעת על קיומו של הנפגע או על הנסיבות שמהן משתמע לשון הרע. זוהי הגנה נדירה יחסית.
  • סעיף 15(2): חובה חוקית, מוסרית או חברתית: הנתבע פרסם את הדברים מתוך חובה (חוקית, מוסרית או חברתית) המוטלת עליו, כלפי מי שיש לו עניין בפרסום. דוגמה קלאסית היא אזרח המתלונן במשטרה על עבירה. גם אם יתברר שהתלונה שגויה, כל עוד היא הוגשה בתום לב, הוא יהיה מוגן. דוגמה נוספת היא עובד המדווח לממונה עליו על חשד למעילה שביצע עובד אחר.
  • סעיף 15(3): הגנה על אינטרס אישי כשר: הנתבע פרסם את הדברים כדי להגן על אינטרס אישי שלו. למשל, בעל עסק ששולח מכתב התראה ללקוח שלא שילם, ומציין בו את דבר החוב. הפרסום (שנשלח ללקוח) נועד להגן על אינטרס כשר של בעל העסק.
  • סעיף 15(4): הבעת דעה על איש ציבור: הבעת דעה על התנהגותו של איש ציבור (ח"כ, שר, ראש עיר וכו') בקשר לתפקידו הציבורי. זוהי הגנה חיונית לקיום ביקורת ציבורית. חשוב להבחין בין הבעת דעה ("לדעתי, תפקודו של השר כושל") לבין קביעת עובדה ("השר מושחת"). ההגנה חלה על הבעת דעה, לא על קביעת עובדות שקריות.
  • סעיף 15(5): הבעת דעה על יצירה: הבעת דעה על "יצירה ספרותית, אמנותית, מדעית או מקצועית" שהוצגה בציבור. זהו הבסיס לכל ביקורת תיאטרון, קולנוע, ספרות או מסעדות. המבקר רשאי לכתוב דעה שלילית וחריפה ככל שירצה, כל עוד מדובר בדעה על היצירה ולא בהכפשת היוצר באופן אישי.
  • סעיף 15(6): ביקורת על מעשה שהנפגע עשה בפומבי: הגנה זו מאפשרת לבקר אדם על התנהגותו או מעשיו, אם עשה אותם בפומבי. לדוגמה, ביקורת על נאום שנשא אדם בכנס, או על התנהגותו באירוע ציבורי.
  • סעיף 15(8): הגשת תלונה לגוף מוסמך: הגשת תלונה בתום לב לגוף המוסמך לבדוק אותה (כמו המשטרה, מבקר המדינה, ועדת אתיקה וכו'). הגנה זו נועדה לעודד אנשים להתלונן ולא לחשוש מתביעת דיבה.

חזקת תום הלב (סעיף 16): מתי ההגנה נשללת?

גם אם הנתבע הוכיח את אחת מחלופות סעיף 15, התובע עדיין יכול לנסות ולסתור את חזקת תום הלב. סעיף 16 קובע שלושה מצבים שבהם חזקת תום הלב תישלל, וההגנה לא תעמוד לנתבע:

  1. הפרסום לא היה אמת והמפרסם לא האמין באמיתותו: אם הוכח שהנתבע ידע שהדברים שפרסם הם שקר, הגנת תום הלב לא תעזור לו.
  2. אי נקיטת אמצעים סבירים לבדיקת העובדות: אם הנתבע לא טרח לבדוק את העובדות לפני הפרסום, למרות שיכל לעשות זאת באמצעים סבירים, הדבר עלול לשלול את תום ליבו. זוהי חובה המוטלת במיוחד על גופי תקשורת ועיתונאים, אך לא רק עליהם.
  3. כוונת זדון לפגוע: אם הוכח שהנתבע פרסם את הדברים מתוך כוונה לפגוע בתובע, במידה גדולה יותר ממה שהיה נדרש באופן סביר לצורך מטרת הפרסום הלגיטימית, הוא לא ייחשב תם לב.

3. הגנת "הפרסומים המותרים" (סעיף 13)

ישנם סוגי פרסומים מסוימים שהחוק מעניק להם חסינות מוחלטת מפני תביעת לשון הרע, גם אם הם שקריים ונעשו בזדון. המטרה היא לאפשר לגופים מסוימים למלא את תפקידם ללא מורא. אלו כוללים:

  • פרסומים שנעשו על ידי הממשלה, חברי כנסת, או ועדה של הכנסת במהלך דיונים.
  • פרסום על ידי מבקר המדינה במסגרת תפקידו.
  • פרסומים הנעשים תוך כדי דיון משפטי על ידי שופט, בעל דין או עורך דין. חסינות זו חיונית כדי לאפשר לצדדים לנהל את משפטם בחופשיות.
  • דיווח נכון והוגן על מה שהתרחש בישיבה פומבית של בית משפט, או גופים אחרים בעלי סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית.

חשוב לשים לב: החסינות חלה על הדובר המקורי (למשל, ח"כ במליאה) ועל מי שמפרסם "דיווח נכון והוגן" על דבריו. אם הדיווח מסולף, מוטה או מוציא דברים מהקשרם, ההגנה עלולה לא לחול.

פיצויים ללא הוכחת נזק: החריג שהפך לכלל

אחד המאפיינים הייחודיים של חוק איסור לשון הרע הוא האפשרות לפסוק פיצויים לנפגע גם ללא שהוכיח כי נגרם לו נזק ממשי. סעיף 7א לחוק קובע כי בית המשפט רשאי לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי בסכום של עד כ-50,000 ש"ח (סכום המתעדכן מעת לעת – כיום יותר מ-80,000 ש"ח) ללא הוכחת נזק.

אם הוכח שהפרסום נעשה ב"כוונה לפגוע", הסכום המקסימלי מוכפל ויכול להגיע עד כ-100,000 ש"ח (כיום יותר מ-160,000 ש"ח) – לכל פרסום. "כוונה לפגוע" היא רף הוכחה גבוה יותר מתום לב. יש להראות שהמטרה העיקרית של המפרסם הייתה לפגוע ולהשפיל.

האפשרות הזו הפכה את תביעות הדיבה לכלי נפוץ, שכן היא פוטרת את התובע מהצורך המורכב והיקר להוכיח נזקים ממוניים (כמו אובדן לקוחות או פיטורין) או נזקים נפשיים (באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית) ואף לא ממוניים (כמו עוגמת נפש וכו').

כיצד להימנע מתביעת לשון הרע? עצות זהב

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם תביעת לשון הרע היא פשוט להימנע ממנה. הנה כמה כללים שיעזרו לכם לנווט בבטחה:

  • היצמדו לעובדות: לפני שאתם מפרסמים משהו שלילי על אדם או עסק, ודאו שיש לכם הוכחות חותכות לאמיתות הדברים. אל תסמכו על שמועות.
  • הבחינו בין דעה לעובדה: זה בסדר גמור להביע דעה, גם אם היא שלילית. השתמשו בביטויים כמו "לדעתי", "אני סבור/ה ש…", "התרשמותי היא…". הימנעו מלקבוע עובדות נחרצות שאינכם יכולים להוכיח.
  • חשבו פעמיים לפני שיתוף: ברשתות החברתיות, שיתוף פוסט מכפיש עלול להפוך גם אתכם לנתבעים. קראו את הפוסט בעיון ושאלו את עצמכם אם אתם מוכנים לעמוד מאחורי הדברים.
  • הימנעו מהכללות וכינויי גנאי: התמקדו בביקורת עניינית על המעשה או ההתנהגות, והימנעו מהדבקת תוויות פוגעניות לאדם עצמו.
  • תנו זכות תגובה: אם אתם כותבים ביקורת או תחקיר, במיוחד אם אתם עיתונאים או בלוגרים, פנו לאדם או לגוף המבוקר ובקשו את תגובתם. הצגת התגובה לצד הפרסום מעידה על הוגנות ותום לב.
  • התנצלו ותקנו: אם טעיתם ופרסמתם משהו לא נכון, אל תתבצרו בעמדתכם. פרסום התנצלות כנה ותיקון מהיר של הדברים יכולים למנוע תביעה, או לפחות להפחית משמעותית את סכום הפיצוי.

שאלות ותשובות נפוצות

שאלה: צילמתי סרטון שבו רואים עובד בחנות מתנהג בגסות ללקוח ופרסמתי אותו. האם אני חשוף לתביעה?

תשובה: ייתכן. מצד אחד, אם הסרטון מתעד אמת ויש עניין ציבורי בהתנהלות העסק כלפי לקוחותיו, תוכל לטעון להגנת "אמת בפרסום". מצד שני, חשיפת פניו של העובד עלולה להיחשב פגיעה בפרטיותו ובשמו הטוב, מעבר לנדרש. הפסיקה בנושא זה אינה אחידה ותלויה בנסיבות – חומרת המעשה, האם ניתן היה לטשטש את פני העובד, ועוד. זהו תחום אפור שדורש זהירות.

שאלה: פרסמתי ביקורת שלילית בקבוצת פייסבוק על מסעדה, ובעל המסעדה מאיים לתבוע אותי.

תשובה: ככלל, ביקורת על בית עסק מוגנת תחת הגנת תום הלב כהבעת דעה על "שירות שניתן לציבור". כל עוד הביקורת עניינית, מתארת את חוויתך האישית ("האוכל שלי היה קר", "חיכיתי שעה למלצר") ולא קובעת עובדות שקריות ("הטבחים לא רוחצים ידיים"), אתה ככל הנראה מוגן. איום בתביעה הוא לעיתים קרובות טקטיקת הפחדה.

שאלה: מישהו כתב עליי דברים נוראיים. האם כדאי לי לתבוע?

תשובה: הגשת תביעת דיבה היא צעד משמעותי. עליכם לשקול את הסיכויים והסיכונים. ניהול משפט כרוך בזמן, כסף ולחץ נפשי. בנוסף, המשפט עצמו עלול להוביל לחשיפה נוספת של הפרסום הפוגעני. לפני הגשת תביעה, מומלץ לשלוח מכתב התראה מעורך דין הדורש הסרה של הפרסום, פרסום התנצלות ופיצוי. לעיתים קרובות, ניתן לפתור את הסכסוך בשלב זה ללא צורך בהליך משפטי. התייעצות עם עורך דין המתמחה בלשון הרע היא צעד הכרחי.

שאלה: מה ההבדל בין לשון הרע לפגיעה בפרטיות?

תשובה: אלו שתי עילות תביעה שונות, אך לעיתים קרובות הן הולכות יד ביד. לשון הרע עוסקת בפגיעה בשם הטוב ובהשפלה בעיני אחרים. פגיעה בפרטיות עוסקת בחשיפת מידע אישי ורגיש על אדם ללא הסכמתו (למשל, פרסום תמונה אינטימית, מידע רפואי, או תוכן התכתבות פרטית). פרסום אחד יכול להוות גם לשון הרע וגם פגיעה בפרטיות.

סיכום: מילה אחרונה על אחריות

החוק הישראלי מעניק הגנה רחבה לחופש הביטוי, אך הוא אינו הפקרות. על כל אחד מאיתנו מוטלת האחריות לשקול את מילותינו, במיוחד במרחב הדיגיטלי שבו לכל פרסום יש פוטנציאל הרסני. הבנת היסודות של עוולת לשון הרע וההגנות השונות אינה רק ידע משפטי תיאורטי; היא כלי חיוני לאזרחות דיגיטלית אחראית.

זכרו, מאחורי כל פרופיל, כל שם משתמש וכל תמונה, עומד אדם בשר ודם עם רגשות, כבוד ושם טוב. לפני שאתם מפרסמים, שואלים או משתפים, עצרו לרגע ושאלו את עצמכם: האם הדברים נכונים? האם יש בהם עניין לציבור? והאם הם נאמרים בתום לב? תשובות כנות לשאלות אלו יכולות לחסוך לכם עוגמת נפש רבה ולהפוך את השיח הציבורי למקום טוב ומכבד יותר עבור כולנו.

עורך דין לשון הרע מומלץ, שלומי וינברג

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

ליצירת קשר עם שלומי וינברג,
השאירו פרטים:

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן