לשון הרע ו"עניין ציבורי": מתי האמת לבדה אינה מספיקה? המדריך המלא

דף הבית » פסקי דין, החלטות ועדכונים » לשון הרע ו"עניין ציבורי": מתי האמת לבדה אינה מספיקה? המדריך המלא

עיתונאי חוקר חושף פרט מביך אך אמיתי מעברו של שר בממשלה. צרכנית מאוכזבת מפרסמת ביקורת נוקבת, אך מדויקת, על מסעדה שבה סעדה. פעיל חברתי מפיץ מידע נכון על התנהלותו הבעייתית של מנכ"ל חברה גדולה. בכל המקרים הללו, המפרסמים משוכנעים שהאמת ניצבת לצדם. אך במשפט הישראלי, כאשר מדובר בתביעת לשון הרע, האמת היא לעיתים קרובות רק מחצית הדרך. כדי לזכות בהגנה, עליהם לחצות משוכה נוספת, גבוהה וערטילאית הרבה יותר: הוכחת קיומו של "עניין ציבורי".

הגנת "אמת דיברתי" היא אולי ההגנה המוכרת והחשובה ביותר בחוק איסור לשון הרע. אך רבים טועים לחשוב שמדובר בהגנה פשוטה של "אמרתי אמת, לכן אני מוגן". המציאות המשפטית מורכבת בהרבה. החוק דורש מהמפרסם להוכיח לא רק שהדברים שפרסם היו נכונים, אלא גם שהיה בפרסומם "עניין ציבורי".

במאמר מקיף זה, נצלול לעומקה של הדרישה השנייה והמכריעה הזו. נבין מהו בכלל "עניין ציבורי" וכיצד בתי המשפט מפרשים את המושג. ננתח את השיקולים המנחים את השופטים בקביעה מתי פרסום משרת את טובת הכלל ומתי הוא גולש לרכילות מזיקה. נספק דוגמאות חיות מהמציאות ונבהיר אחת ולתמיד מדוע במשפט לשון הרע, האמת לבדה פשוט אינה מספיקה.

הבסיס החוקי: הצלע השנייה של הגנת "אמת דיברתי"

הגנת "אמת דיברתי" (הידועה גם כהגנת "אמת בפרסום") מעוגנת בסעיף 14 לחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965. סעיף זה קובע כי במשפט אזרחי או פלילי בשל לשון הרע, תעמוד לנתבע או לנאשם הגנה טובה אם יוכיח שני תנאים מצטברים:

  1. הדבר שפורסם היה אמת;
  2. והיה בפרסום עניין ציבורי.

המילה הקטנה והחשובה ביותר בסעיף היא "ו' החיבור". היא קובעת כי שני התנאים כרוכים זה בזה לבלי הפרד. הנתבע חייב להוכיח את שניהם. אם יוכיח שהפרסום היה אמת, אך ייכשל בהוכחת קיומו של עניין ציבורי – ההגנה תיפול. אם יוכיח שהיה עניין ציבורי, אך יתברר שהפרסום היה שקרי – ההגנה תיפול גם כן.

הרציונל מאחורי דרישה כפולה זו הוא עמוק. המחוקק לא רצה לתת "רישיון להשמיץ" לכל מי שמחזיק במידע אמיתי אך פוגעני על זולתו. מטרת החוק אינה להגן על רכלנים או על אנשים המונעים מנקמנות אישית ומפרסמים סודות מביכים על אחרים. המטרה היא להגן על עקרונות נעלים יותר: על חופש העיתונות, על זכות הציבור לדעת, על היכולת לקיים ביקורת על אנשי שלטון ועל חשיפת עוולות ושחיתויות. דרישת ה"עניין הציבורי" היא שומר הסף שמבחין בין פרסום לגיטימי המשרת את טובת הכלל, לבין פרסום מזיק שכל תכליתו היא פגיעה אישית.

מהו "עניין ציבורי"? הגדרה ופרשנות

כאן טמון לב ליבה של הסוגיה. חוק איסור לשון הרע אינו מספק הגדרה ברורה למושג "עניין ציבורי". זוהי בחירה מכוונת של המחוקק, שהעדיף להשאיר את המושג כ"מושג שסתום" – מושג רחב וגמיש שבתי המשפט יוצקים לתוכו תוכן בהתאם לנסיבות המשתנות של כל מקרה ותקופה.

במשך עשרות שנים של פסיקה, בית המשפט העליון פיתח מבחנים וקווים מנחים שהפכו את המושג הערטילאי למעשי יותר. ההבחנה החשובה והבסיסית ביותר שנוצרה היא בין שני מושגים דומים אך שונים בתכלית:

  • מה שמעניין את הציבור (Public Curiosity): קטגוריה זו כוללת רכילות, הצצה לחייהם הפרטיים של ידוענים, סכסוכים משפחתיים, פרטים עסיסיים וכל מידע שמספק את יצר המציצנות של הקהל. ככלל, מידע מסוג זה אינו נחשב כבעל "עניין ציבורי" המצדיק פגיעה בשם הטוב.

  • מה שיש לציבור עניין בו (Public Interest): קטגוריה זו כוללת מידע שהציבור זקוק לו כדי לגבש את עמדותיו, כדי לקבל החלטות מושכלות (למשל, בבחירות), כדי לפקח על נבחריו ועל רשויות השלטון, וכדי להגן על עצמו מפני סכנות ורמאויות. זהו המידע החיוני לתפקודה התקין של חברה דמוקרטית, וזהו סוג המידע שבית המשפט יכיר בו כבעל "עניין ציבורי" אמיתי.

ההבדל הוא תהומי. הציבור עשוי להיות סקרן מאוד לגבי הגירושים של זמרת מפורסמת, אך אין לו צורך חיוני במידע הזה. לעומת זאת, לציבור יש עניין חיוני ודחוף לדעת אם שר האוצר בממשלתו הסתבך בחובות כבדים בשוק האפור, שכן הדבר עלול להשפיע על שיקול דעתו ולהפוך אותו נתון לסחיטה.

המבחנים והשיקולים של בית המשפט

כאשר שופט ניגש להכריע בשאלת קיומו של עניין ציבורי, הוא מפעיל מערכת של איזונים ושוקל מספר גורמים מרכזיים.

1. זהות הנפגע (מושא הפרסום)

זהו אולי השיקול המשמעותי ביותר. ככל שהאדם נמצא בעמדה ציבורית בכירה ומשפיעה יותר, כך גובר העניין הציבורי בהתנהלותו, והוא "זוכה" לפחות הגנה על פרטיותו. מצד שני גובה הפגיעה באיש ציבור יכול להיות גבוה ומשמעותי יותר בשל מעמדו. 

  • אנשי ציבור: פוליטיקאים (חברי כנסת, שרים, ראשי ערים), שופטים, קציני צבא ומשטרה בכירים, פקידי ממשל בכירים. אנשים אלה בחרו להיחשף לביקורת ציבורית. יש עניין ציבורי עצום במעשיהם, ביושרם, בכישוריהם ובכל היבט הנוגע לתפקודם הציבורי.
  • דמויות "מעין-ציבוריות": קטגוריה זו כוללת אנשים שאינם נושאים משרה ציבורית רשמית, אך הם בעלי כוח והשפעה רבה על הציבור. למשל: מנכ"לים של חברות ענק, ראשי ארגוני עובדים, עיתונאים בכירים, אמנים ואישי רוח משפיעים. גם בהתנהלותם יש עניין ציבורי, בעיקר בהקשר לתחום השפעתם.
  • אדם פרטי: ככלל, אין כמעט עניין ציבורי בחייו של אדם פרטי. החוק מגן בקנאות על שמו הטוב ועל פרטיותו. עם זאת, אדם פרטי עלול להפוך לדמות בעלת עניין ציבורי אם מעשיו חורגים מהתחום הפרטי ומשפיעים על הכלל (למשל, בעל מפעל פרטי שמזהם את הסביבה).

2. מהות ותוכן הפרסום

בית המשפט בוחן בקפידה את נושא הפרסום ושואל: באיזה תחום הוא עוסק?

  • תפקוד רשויות השלטון: פרסום החושף שחיתות, מינויים לא ראויים, ניהול כושל או בזבוז כספי ציבור – תמיד ייחשב כבעל עניין ציבורי מהמעלה הראשונה.
  • הגנת הצרכן: פרסום המזהיר מפני מוצר מסוכן, שירות לקוי, הטעיה שיטתית או הונאה צרכנית – נתפס כבעל עניין ציבורי גבוה.
  • בריאות ואיכות סביבה: חשיפת מפגעים סביבתיים, סכנות בריאותיות או רשלנות של גופים בתחומים אלה היא בעלת עניין ציבורי מובהק.
  • צנעת הפרט: פרסומים החודרים לחייו האישיים של אדם – מצבו הרפואי, יחסיו הרומנטיים, סכסוכים משפחתיים – ייחשבו ככלל כחסרי עניין ציבורי. החריג לכלל זה הוא כאשר יש קשר ישיר בין המידע הפרטי לבין התפקוד הציבורי. לדוגמה, אם איש ציבור המטיף נגד הימורים מתגלה כמהמר כפייתי, הצביעות הופכת את המידע הפרטי לרלוונטי ובעל עניין ציבורי.

3. הזמן וההקשר של הפרסום

העניין הציבורי אינו קבוע, הוא יכול להשתנות עם הזמן. מעשה קונדס שביצע פוליטיקאי בגיל 18 הוא כנראה חסר עניין ציבורי כיום. לעומת זאת, הרשעה פלילית בעבירת מרמה שהוא הסתיר מעברו, היא בוודאי בעלת עניין ציבורי עצום אם הוא מתמודד על תפקיד שדורש יושרה. גם פלטפורמת הפרסום נלקחת בחשבון – האם מדובר בכתבת תחקיר רצינית או בפוסט משתלח ברשת חברתית?

דוגמאות מהחיים: מתי יש ומתי אין "עניין ציבורי"?

כדי להפוך את הכללים למוחשיים, הנה מספר דוגמאות שיבהירו את קו הגבול.

מקרים שבהם בית המשפט יכיר בקיומו של "עניין ציבורי":

  • פרסום אמיתי על כך שחברת בנייה גדולה משתמשת בחומרים זולים שאינם עומדים בתקן הבטיחות.
  • חשיפה אמיתית שלפיה מועמד לתפקיד מפכ"ל המשטרה נהג להעלים עין מתלונות על אלימות בתחנה שעליה פיקד.
  • ביקורת צרכנית אמיתית ומנומקת בפייסבוק, המתארת כיצד מוסך מסוים גבה תשלום על תיקון שלא בוצע.
  • תחקיר אמיתי המראה כיצד רשות מקומית מעבירה תקציבים באופן לא שוויוני לשכונות המקורבות פוליטית לראש העיר.

מקרים שבהם בית המשפט כנראה לא יכיר ב"עניין ציבורי":

  • פרסום אמיתי על כך ששחקנית קולנוע מפורסמת נמצאת בהליכי גירושים מכוערים. (זה מעניין את הציבור, אך לא בעניינו של הציבור).
  • חשיפה אמיתית של נטייתו המינית של מורה בבית ספר, שאין לה כל קשר לתפקודו המקצועי.
  • פרסום פוסט אמיתי על כך שהשכן שלך, אדם פרטי, לא ניקה אחרי כלבו. (עניין פרטי וזניח).
  • חשיפת העובדה האמיתית שלאיש עסקים פרטי יש חוב לבנק, כאשר הדבר אינו משפיע על הציבור הרחב.

סיכום: שומר הסף של חופש הביטוי האחראי

דרישת ה"עניין הציבורי" בחוק איסור לשון הרע היא הרבה יותר מפרט טכני. היא מהווה את שומר הסף המוסרי והמשפטי של הגנת "אמת דיברתי". היא הופכת את ההגנה מכלי פוטנציאלי להפצת רכילות מזיקה, למכשיר מתוחכם שנועד להגן על דיון ציבורי חשוב ועל עיתונות חופשית ואחראית.

היא מאלצת כל אדם – בין אם הוא עיתונאי ותיק, בלוגר, או משתמש פייסבוק מן השורה – לעצור לרגע לפני שהוא מפרסם מידע פוגעני, גם אם הוא משוכנע באמיתותו, ולשאול את עצמו שאלה נוקבת: "האם פרט המידע הזה חיוני לציבור? האם הוא תורם לדיון הציבורי, חושף עוולה, או מפקח על הכוח? או שמא מדובר בסיפוק יצר הסקרנות בלבד?".

התשובה לשאלה זו היא שמבדילה בין שימוש ראוי ומוגן בזכות לחופש הביטוי, לבין ניצול ציני שלה לצורך פגיעה אישית. זהו האיזון העדין והחיוני שבלעדיו, כל חברה דמוקרטית תתקשה להתקיים.

עורך דין לשון הרע מומלץ, שלומי וינברג

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

ליצירת קשר עם שלומי וינברג,
השאירו פרטים:

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן