תביעת לשון הרע בבית הדין לעבודה: המדריך המקיף והמלא

דף הבית » מאמרים » תביעת לשון הרע בבית הדין לעבודה: המדריך המקיף והמלא

זירת העבודה היא כר פורה למתחים, חיכוכים ואינטראקציות אנושיות מורכבות. במקום בו אנו מבלים חלק ניכר משעות הערות שלנו, לצד הצלחות ושיתופי פעולה, עלולים להתעורר גם קונפליקטים, ביקורת ולעיתים, למרבה הצער, גם אמירות פוגעניות והכפשות. כאשר אותן אמירות חוצות את הגבול והופכות ל"לשון הרע", הן עלולות לגרום נזק עצום לשמו הטוב, לפרנסתו ולכבודו של אדם.

אלא שבניגוד לתביעות דיבה "רגילות" הנידונות בבתי משפט אזרחיים, כאשר לשון הרע נאמרת במסגרת יחסי עובד-מעסיק, הכתובת הנכונה לבירור התביעה היא לרוב בית הדין האזורי לעבודה. זוהי זירה משפטית ייחודית, עם כללי משחק משלה, דגשים אחרים ומערכת איזונים שונה לחלוטין.

במאמר מקיף זה, נצלול לעומקם של הדברים. נסביר מדוע וכיצד תביעות לשון הרע מגיעות לבית הדין לעבודה, מהם המקרים הנפוצים, מהן ההגנות הייחודיות למסגרת זו, כיצד הפסיקה מנתחת את הסוגיות ומהם הצעדים הפרקטיים שחובה על כל עובד ומעסיק להכיר. מטרתנו היא אחת: להעניק לכם את התמונה המלאה והמפורטת ביותר, כך שלאחר קריאת המאמר, תרגישו שקיבלתם מענה מקיף לכל שאלותיכם.

מדוע דווקא בית הדין לעבודה? שאלת הסמכות העניינית

השאלה הראשונה והבסיסית ביותר היא מדוע תביעת לשון הרע, שהיא עילה נזיקית במהותה, נידונה בערכאה המתמחה בדיני עבודה. התשובה לכך נעוצה בסעיף 24(א)(1ב) לחוק בית הדין לעבודה, התשכ"ט-1969. סעיף זה מקנה לבית הדין לעבודה "סמכות נגררת" או "סמכות אגב" לדון בתביעות אזרחיות מסוימות, וביניהן תביעות לשון הרע (במובחן מעילות נזיקיות אחריות), כאשר הן נובעות באופן ישיר ומהותי מיחסי העבודה בין הצדדים. עם זאת, תביעה בין עובדים, כאשר אין ביניהם יחסי כפיפות, תידון בבית משפט אזרחי ולא בבית הדין לעבודה. 

מה משמעות הסמכות העניינית בפועל?

במילים פשוטות, בית הדין לעבודה לא ידון בתביעת דיבה בין שני שכנים. אך אם עובד תובע את מעסיקו (או להפך) בגין לשון הרע שנאמרה בהקשר ישיר לעבודתם, הסכסוך המשפטי כרוך ושלוב ביחסי העבודה ביניהם. המחוקק הכיר בכך שפיצול הדיון – תביעת הפיטורים בבית הדין לעבודה ותביעת לשון הרע בבית משפט השלום – יהיה מלאכותי, לא יעיל ויביא להכרעות סותרות.

לכן, נקבע כי כאשר עילת לשון הרע נובעת מיחסי עובד-מעביד (גם אם העילה נוצרה לאחר סיומם), וכאשר הצדדים לתביעה הם העובד והמעסיק (או דירקטור במעסיק או ממונה על העובד), בית הדין "רוכש" סמכות לדון גם בעוולת לשון הרע.

נקודה למחשבה: הסמכות הנגררת מדגישה את ההבנה של מערכת המשפט כי לא ניתן לנתק את האמירות הנאמרות במקום העבודה מההקשר הכולל של מערכת היחסים התעסוקתית. לבית הדין לעבודה יש את הכלים, הניסיון וההבנה לנתח את הדינמיקה המיוחדת שבין עובד למעסיק, דינמיקה שאינה קיימת בין שני צדדים זרים בבית משפט אזרחי.

מקרים נפוצים של לשון הרע במקום העבודה

היכן בדיוק עובר הגבול בין ביקורת לגיטימית לבין הוצאת דיבה? המקרים הבאים, המגיעים תדיר לפתחם של בתי הדין לעבודה, ממחישים את קשת המצבים הנפיצים:

  • הליך שימוע לפני פיטורים: זהו אחד המוקדים הקלאסיים לתביעות דיבה. במהלך השימוע, המעסיק נדרש להציג בפני העובד את הטענות נגדו. לעיתים, טענות אלו כוללות האשמות חמורות בגניבה, חוסר מקצועיות, פגיעה בלקוחות ועוד. אם טענות אלו יתבררו כשקריות ונטענו בחוסר תום לב, הן עשויות להוות לשון הרע, כאשר מרכז הכובד בתביעה תהיה שאלת ההגנות.
  • הערכות עובדים ומשובים תקופתיים: מסמכי הערכה, שאמורים להיות כלי ניהולי לשיפור ביצועים, עלולים להפוך בקלות ל"כתב אישום" פוגעני. קביעות בלתי מבוססות במסמך רשמי עלולות להוות עילה לתביעה, אם יתברר כי לא נכתבו בתום לב ובהעדר ביסוס.
  • תכתובות דואר אלקטרוני וקבוצות WhatsApp: העידן הדיגיטלי הפך את התקשורת לקלה ומהירה, אך גם למסוכנת יותר. מייל שנשלח בתפוצה רחבה ובו ביקורת משפילה על עובד, או הודעה המכפישה קולגה בקבוצת ה-WhatsApp של המחלקה, מהווים "פרסום" לכל דבר ועניין על פי חוק איסור לשון הרע.
  • שיחות מסדרון ו"רכילות" משרדית: גם אמירה בעל פה בפני אדם אחד או יותר (למעט הנפגע עצמו) יכולה להיחשב לפרסום. כאשר מנהל אומר לעובד אחר "אל תסמוך על יוסי, הוא נוכל", מדובר בפרסום שעלול להוות לשון הרע.
  • שיחות עם לקוחות או ספקים: הכפשת עובד בפני גורם חיצוני לחברה – למשל, אמירה ללקוח כי "פיטרנו את דנה כי היא גרמה נזקים עצומים והפרה אמון של החברה" – היא חמורה במיוחד, שכן היא פוגעת בשמו הטוב של העובד גם מחוץ לכותלי מקום העבודה.
  • מתן המלצות למעסיקים פוטנציאליים: מצב רגיש בו מעסיק לשעבר נותן חוות דעת שלילית על עובד. בעוד שקיימת הגנה מסוימת למתן חוות דעת כנה, מסירת מידע שקרי ונעדר ביסוס ומכוון במטרה לפגוע בסיכוייו של העובד למצוא עבודה חדשה היא בהחלט עילה לתביעת דיבה.
  • הכפשת המעסיק ע"י העובד בפורומים שונים: עובד המכפיש את המעסיק בפני לקוחות, ספקים או חברים, עלול למצוא עצמו מתמודד עם תביעת לשון הרע שהגיש נגדו המעסיק. 

מערכת האיזונים הייחודית של בית הדין לעבודה

בליבת כל תביעת לשון הרע ניצב מתח בין שתי זכויות יסוד: הזכות לחופש הביטוי מול הזכות לשם טוב. כאשר הדיון מתקיים בבית הדין לעבודה, נוסף למשוואה ממד שלישי ורב עוצמה: הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק.

המעסיק זכאי (וחייב) לנהל את עסקו, לפקח על עובדיו, להעביר עליהם ביקורת, לקבל החלטות על קידום או פיטורים ולשמור על האינטרסים של הארגון. פעולות אלו מחייבות, מטבע הדברים, תקשורת שעלולה לעיתים להיות שלילית.

בית הדין לעבודה מכיר היטב במתח זה. פסיקותיו מבקשות לאזן בין:

  1. הגנה על כבודו ושמו הטוב של העובד: מניעת השפלה, ביזוי והפצת שקרים שיפגעו בו אישית ומקצועית.
  2. הגנה על זכותו של המעסיק לנהל: לאפשר למנהלים לתת משוב כן ואפקטיבי, לחקור חשדות לעבירות משמעת ולקבל החלטות ניהוליות מושכלות, גם אם הן לא נעימות לעובד.

איזון עדין זה בא לידי ביטוי באופן מובהק בניתוח ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע.

ההגנות המרכזיות בתביעת דיבה במקום העבודה

מעסיק שנתבע על לשון הרע אינו חסר הגנות. חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965, מקנה מספר "מגינים" משפטיים, אך בית הדין לעבודה מפרש אותם דרך הפריזמה של יחסי העבודה. ההגנות הרלוונטיות ביותר הן הגנת "אמת הפרסום" והגנות "תום הלב".

הגנת "אמת הפרסום" (סעיף 14 לחוק)

הגנה זו דורשת מהמפרסם (המעסיק או העובד) להוכיח שני תנאים מצטברים:

  1. הדבר שפורסם היה אמת: לא נדרשת אמת מוחלטת ומדויקת, אלא "אמת מהותית". כלומר, גם אם היו אי-דיוקים קלים בפרסום, כל עוד ליבת הדברים הייתה נכונה, התנאי הראשון עשוי להתקיים.
  2. היה בפרסום עניין ציבורי: בהקשר של מקום עבודה, "העניין הציבורי" מקבל פרשנות ייחודית. בדרך כלל, תפקודו התקין של מקום העבודה, שמירה על טוהר המידות בו, מניעת גניבות או הונאות, והבטחת רמה מקצועית נאותה – כל אלו ייחשבו כבעלי "עניין ציבורי" פנימי-ארגוני.

לדוגמה: אם מנהל שלח מייל למחלקת הכספים ובו כתב כי "יש לעצור את התשלומים לספק X כי עלה חשד לאי-סדרים חמורים בפרויקט שעליו אחראי העובד Y", והתברר כי אכן היו אי-סדרים כאלה, סביר להניח שהגנת "אמת בפרסום" תחול. האמירה נכונה במהותה, והיה עניין ציבורי-ארגוני ברור במניעת נזק כלכלי לחברה.

הגנות "תום הלב" (סעיף 15 לחוק)

זוהי משפחת ההגנות החשובה והשכיחה ביותר בתביעות דיבה במקום העבודה. גם אם הפרסום לא היה אמת לאמיתה, המפרסם עדיין יכול להיות מוגן אם פעל בתום לב. החוק מונה 12 נסיבות שונות המקימות חזקת תום לב. הרלוונטיות ביותר להקשר התעסוקתי הן:

  • סעיף 15(2) – חובה חוקית, מוסרית או חברתית: הגנה זו חלה כאשר המפרסם היה מחויב – על פי דין, נוהג או מצפון – למסור את המידע. למשל, מנהל שחוקר תלונה על הטרדה מינית במקום העבודה פועל מכוח חובה חוקית וחברתית. האמירות שייאמרו במהלך חקירה כזו, כל עוד נעשו בתום לב ולצורך הבירור, יהיו מוגנות בדרך כלל (ובפרט שאין מדובר בתלונת שווא).
  • סעיף 15(3) – הגנה על עניין אישי כשר: סעיף זה מגן על המעסיק הפועל להגנת האינטרסים הלגיטימיים של עסקו. למשל, אזהרת עובדים אחרים מפני טעויות שעשה עובד מסוים, כדי למנוע הישנותן, יכולה להיחשב כהגנה על עניין כשר של המעסיק.
  • סעיף 15(8) – פרסום המהווה מסירת מידע לגוף המוסמך לחקור או לקבל תלונות: פנייה למשטרה, למשל, בחשד שעובד גנב מהמעסיק, עשויה להיחשב כמוגנת, בהיות המשטרה הגוף המוסמך לחקור בנושא. זאת כמובן בכפוף לכך שאין מדובר בתלונת שווא.  

חשוב להדגיש: כל הגנות תום הלב כפופות למבחן על. על המפרסם להוכיח כי לא חרג מתחום הסביר באותן נסיבות. כלומר, גם אם הייתה לו חובה לפרסם, אם הוא עשה זאת באופן מוגזם, בפני קהל רחב מדי או תוך שימוש בביטויים משפילים וארסיים שאינם נדרשים או שאין יסוד סביר לתלונתו – הוא עלול לאבד את הגנתו.

שאלות ותשובות: תרחישים מהחיים

שאלה: המנהל שלי צעק עליי בפני כל הצוות שאני "עצלן ולא מועיל". האם זו עילה לתביעת לשון הרע?

תשובה: בהחלט ייתכן שכן. ראשית, מדובר בפרסום, שכן האמירה נאמרה בפני אנשים אחרים. שנית, הביטויים "עצלן ולא מועיל" הם משפילים ופוגעים בשמו הטוב של אדם כעובד. המנהל יצטרך להוכיח שהדברים היו אמת ושהיה עניין ציבורי באמירתם בקול רם בפני כולם (דבר שקשה להוכיח), או שהוא פעל בתום לב. צעקות והשפלות פומביות לרוב אינן נחשבות להתנהגות סבירה ותמת לב, ובית הדין עשוי לראות בכך חריגה מהפררוגטיבה הניהולית.

שאלה: קיבלתי מכתב שימוע ובו טענות קשות ושקריות על תפקודי. האם אני יכול לתבוע מיד על לשון הרע?

תשובה: מכתב שימוע כשלעצמו, המיועד לעיניך בלבד, אינו מהווה "פרסום" ולכן לא מקים עילה. המצב משתנה אם תוכן המכתב הודלף או נמסר לגורמים אחרים שאינם קשורים להליך. יתרה מכך, האמירות בשימוע עצמו זוכות להגנה רחבה. עם זאת, אם תוכל להוכיח שהמעסיק העלה את הטענות בהעדר ביסוס, ואף מתוך מטרה להכפיש אותך וללא כל בסיס עובדתי, ייתכן שתוכל לתקוף את חוסר תום ליבו ולשלול ממנו את ההגנה. הגשת תביעה כזו דורשת ייעוץ משפטי קפדני.

שאלה: אני מנהלת וצריכה לתת משוב שלילי לעובד. איך אגן על עצמי מתביעה?

תשובה: זו שאלה מצוינת שמדגישה את הצורך בניהול זהיר. יש להקפיד על מספר כללים:

  1. היצמדות לעובדות: במקום לכתוב "העובד לא אמין", כתוב "בדו"ח שהגיש העובד בתאריך X, נמצאו אי-התאמות בין הנתונים לבין המציאות".
  2. שיחה בארבע עיניים: את המשוב השלילי יש לתת באופן דיסקרטי ופרטי ככל הניתן.
  3. תיעוד: יש לתעד את הבסיס העובדתי לביקורת. שמור מיילים, דוגמאות ונתונים התומכים בעמדתך.
  4. שפה מקצועית ומכבדת: הימנע מכינויי גנאי, השפלות או הכללות. התמקד בהתנהגות ובביצועים, לא באופיו של האדם.


פיצויים בתביעות לשון הרע בבית הדין לעבודה

במידה ובית הדין קובע כי אכן התקיימה עוולת לשון הרע וכי למפרסם לא עומדת כל הגנה, הוא מוסמך לפסוק פיצויים לנפגע. ישנם שני מסלולים עיקריים לפיצוי:

  1. פיצוי על נזק ממשי (סעיף 7 לחוק): אם העובד יכול להוכיח שנגרם לו נזק קונקרטי כתוצאה מהדיבה – למשל, הוא לא התקבל לעבודה חדשה, הפסיד לקוחות או נזקק לטיפול פסיכולוגי – הוא יכול לתבוע את עלות הנזקים הללו. מסלול זה דורש הצגת ראיות מוצקות (עדויות, מסמכים, חוות דעת וכו'). מדובר בתביעה קשה יחסית להוכחה. 
  2. פיצוי ללא הוכחת נזק (סעיף 7א לחוק): זהו המסלול הנפוץ יותר. החוק מאפשר לבית המשפט (ולבית הדין) לפסוק פיצוי של עד כ-80,000 ש"ח לכל פרסום (נכון למועד כתיבת המאמר, הסכום מתעדכן) ללא שהנפגע צריך להוכיח שנגרם לו נזק כלכלי כלשהו. אם התובע יוכיח שהלשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע, הסכום המרבי מוכפל ויכול להגיע עד לכ-160,000 ש"ח.

בקביעת גובה הפיצוי, בית הדין לעבודה ישקול מגוון רחב של שיקולים, ובהם:

  • חומרת הביטויים: האם מדובר בביקורת עניינית אך פוגענית, או בהאשמות חמורות בפלילים?
  • היקף התפוצה והפלטפורמה בו פורסמו הדברים: האם הדברים נאמרו בשיחה אישית, במייל למחלקה, או פורסמו בעיתון החברה, או אף ברשתות חברתיות כמו פייסבוק וכו'?
  • מעמדו של הנפגע: פגיעה בשמו הטוב של מנהל בכיר עלולה לגרום נזק גדול יותר מאשר פגיעה בעובד זוטר.
  • התנהגות הצדדים: האם המפרסם התנצל? האם הנפגע "ניפח" את האירוע? האם הייתה כוונה לפגוע?

סיכום ומסקנות: ניווט זהיר בשדה המוקשים

תביעת לשון הרע במקום העבודה היא סוגיה משפטית מורכבת, היושבת בצומת הדרכים שבין דיני הנזיקין, דיני העבודה וזכויות היסוד. בית הדין לעבודה, כערכאה המומחית, פיתח גישה מאוזנת המכירה מחד בזכותו של כל אדם לכבוד ולשם טוב, ומאידך בצרכים הניהוליים הלגיטימיים של כל ארגון.

לעובדים, חשוב לזכור שלא כל ביקורת או אי-נעימות היא לשון הרע. החוק מגן מפני פגיעה אמיתית, ביזוי והשפלה, ולא מפני עלבון גרידא. לפני נקיטת צעדים כלשהם, יש לתעד את האירועים במדויק, לשקול את ההקשר ולהבין את סיכויי התביעה. 

בצד השני של המטבע, עובד שמפרסם לשון הרע צריך להקפיד להיצמד לעובדות, ולוודא שפרסומיו בעלי "עניין ציבורי".

למעסיקים ולמנהלים, המפתח הוא התנהלות מקצועית, מכבדת ומתועדת. תקשורת פתוחה, מתן משוב באופן ענייני ודיסקרטי, וניהול הליכי שימוע ובירור על פי הכללים, הם קו ההגנה הטוב ביותר. הפררוגטיבה הניהולית היא זכות רחבה, אך היא אינה בלתי מוגבלת. חציית הגבול לעבר השפלה אישית והכפשה זדונית עלולה לעלות לארגון ביוקר.

בשל המורכבות והרגישות הגבוהה של תביעות אלו, הן מצד התובע והן מצד הנתבע, קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע ובעל ניסיון רב בהופעות בבתי הדין לעבודה היא אינה המלצה, אלא חובה. רק מומחה בתחום יידע לנתח את העובדות, להעריך נכונה את ההגנות האפשריות, לגבש אסטרטגיה משפטית נכונה ולנווט את התיק להשגת התוצאה המיטבית בזירה שיפוטית ייחודית זו.

 

אם הוגשה נגדך תביעת לשון הרע בבית הדין לעבודה, בין אם אתה עובד, ובין אם אתה מעסיק, חברה או נושא תפקיד בחברה (מנכ"ל וכו'), פנה לייעוץ משפטי אפקטיבי, כדי לבחור בדרך הנכונה, הגשת כתב הגנה מתאים וניהול ההליך בשום שכל. 

עורך דין לשון הרע מומלץ, שלומי וינברג

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

ליצירת קשר עם שלומי וינברג,
השאירו פרטים:

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן