לשון הרע על גוי: המדריך המלא בין החוק האזרחי להלכה היהודית

דף הבית » מאמרים » לשון הרע על גוי: המדריך המלא בין החוק האזרחי להלכה היהודית

העולם המודרני, על רשתותיו החברתיות ומהירות התקשורת שלו, מציב בפנינו אתגרים אתיים ומשפטיים שלא הכרנו בעבר. אנו כותבים ביקורת על מלון בחו"ל, מעירים על התנהלותו של עובד זר, מביעים דעה על פוליטיקאי ממדינה אחרת או חולקים סיפור על אינטראקציה עם תייר. אך מה קורה כאשר הדברים שאנו אומרים או כותבים עלולים לפגוע בשמו הטוב של אדם שאינו יהודי? האם חוקי לשון הרע, המוכרים לנו בהקשר הישראלי-יהודי, חלים גם עליו?

השאלה "האם מותר להוציא לשון הרע על גוי?" היא שאלה מורכבת, הנוגעת בשני מישורים מקבילים אך שונים בתכלית: מישור החוק האזרחי של מדינת ישראל, ומישור ההלכה והמוסר היהודי. רבים נוטים לערבב בין השניים, ויוצרים בכך בלבול שעלול להוביל לטעויות משפטיות ואתיות חמורות.

במאמר מקיף זה, נפרק את הסוגיה לגורמים. ננתח כל אחד מהמישורים בנפרד – החוקי וההלכתי – ונבהיר באופן חד-משמעי מהי העמדה בכל אחד מהם. נבין מדוע התשובה במישור האזרחי היא פשוטה וחדה, בעוד שבמישור ההלכתי היא רבת פנים ודורשת הבנה מעמיקה של עקרונות יסוד ביהדות. מטרתנו היא לצייד אתכם בידע המלא והמדויק, כדי שתוכלו לנווט בסוגיה רגישה זו בביטחון ובאחריות.

חלק ראשון: מבט החוק האזרחי במדינת ישראל – שוויון מוחלט

נתחיל מהשורה התחתונה, הברורה והמחייבת ביותר עבור כל אזרח ותושב במדינת ישראל: על פי החוק האזרחי, אין כל הבדל בין לשון הרע על יהודי ללשון הרע על מי שאינו יהודי.

המסגרת המשפטית הרלוונטטית היא חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965. חוק זה נועד להגן על כבודו ושמו הטוב של האדם, והוא עושה זאת באופן אוניברסלי ונטול פניות.

"אדם" הוא "אדם" באשר הוא "אדם"

העיקרון המרכזי בחוק מגולם כבר בסעיף 1, המגדיר לשון הרע כדבר שפרסומו עלול "להשפיל אדם בעיני הבריות", "לפגוע באדם במשרתו", או "לבזות אדם בשל מעשים…". המונח המכונן כאן הוא "אדם".

בפרשנות המשפטית של מדינת ישראל, למונח "אדם" יש משמעות אחת בלבד: יצור אנושי, בן אנוש. החוק אינו מסייג את ההגדרה ואינו מבחין בין אדם לאדם על בסיס:

  • דת: יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי, בודהיסטי או אתאיסט.
  • לאום: ישראלי, אמריקאי, צרפתי או תאילנדי.
  • אזרחות: אזרח ישראלי, תושב ארעי, עובד זר או תייר מזדמן.
  • גזע או מוצא: לבן, שחור, אסיאתי וכו'.

ההגנה על השם הטוב היא זכות יסוד אוניברסלית הנגזרת מהזכות לכבוד האדם, המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זכות זו אינה נכס בלעדי של קבוצה דתית או לאומית אחת. היא שייכת לכל בני האדם באשר הם.

השלכות מעשיות של השוויון בחוק

המשמעות המעשית של עיקרון זה היא חדה וברורה:

  1. זהות התביעה: תייר מגרמניה שקראתם לו "רמאי" בביקורת על חנותו, עובדת זרה מהפיליפינים שכיניתם "גנבת" בקבוצת הווטסאפ של הבניין, או איש עסקים מוסלמי מאבו דאבי שהשמצתם בפגישה עסקית – כולם זכאים להגיש נגדכם תביעת לשון הרע אזרחית בישראל, בדיוק באותה מידה כמו אזרח יהודי.
  2. זהות הפיצוי: סכומי הפיצוי שבית המשפט יכול לפסוק אינם מושפעים מזהותו הדתית או הלאומית של הנפגע. גם הפיצוי הסטטוטורי (ללא הוכחת נזק) העומד על כ-75,000 ש"ח (וכפול במקרה של כוונה לפגוע) חל באופן שווה על כל אדם.
  3. זהות ההגנות: כל ההגנות הקבועות בחוק, ובראשן הגנת "אמת דיברתי" (אמת בפרסום) והגנת "תום הלב", עומדות למפרסם ללא קשר לזהות הנפגע. אם פרסמתם תחקיר על איש ציבור זר, תצטרכו להוכיח שהדברים אמת ושיש בהם עניין ציבורי, בדיוק כפי שהייתם נדרשים לעשות אילו היה מדובר באיש ציבור ישראלי.

לסיכום החלק המשפטי: בפני החוק הישראלי, כולנו שווים. השאלה "האם מדובר בגוי?" היא חסרת כל רלוונטיות משפטית. לשון הרע היא לשון הרע, ופגיעה בשם טוב היא פגיעה בשם טוב. מי שפועל אחרת, חושף את עצמו לתביעה משפטית על כל המשתמע מכך.

חלק שני: מבט ההלכה היהודית – סוגיה מורכבת ורבת פנים

אם במישור האזרחי התשובה פשוטה, הרי שבמישור ההלכתי אנו נכנסים לעולם שלם של דיונים, פרשנויות ועקרונות יסוד. המושג "לשון הרע" הוא מושג הלכתי-דתי במקורו, והדיון בו עתיק יומין.

מקור האיסור והמחלוקת הפרשנית

הפסוק המרכזי שממנו נלמד איסור לשון הרע ורכילות בתורה הוא: "לֹא-תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" (ספר ויקרא, י"ט, ט"ז).

המילה "בְּעַמֶּיךָ" (בתוך עמך) היא מילת המפתח והיא המקור לדיון ההלכתי.

  • הפרשנות המצמצמת: ישנם פוסקים שלמדו מפשט הפסוק שהאיסור הטכני והמדויק של "לשון הרע", כפי שהוא מוגדר בהלכה, חל בעיקר במערכת היחסים הפנימית "בתוך עם ישראל", כלומר בין יהודי לחברו. לפי גישה זו, חומרת האיסור כאשר מדובר במי שאינו יהודי היא פחותה, או שאינה נובעת מפסוק זה באופן ישיר.

אך כאן, הדיון ההלכתי רק מתחיל. גם אם האיסור הספציפי של "לא תלך רכיל בעמיך" מפורש באופן מצמצם, שורה של עקרונות הלכתיים אחרים, רחבים וחמורים לא פחות, נכנסים לתמונה ויוצרים מסגרת איסור כמעט הרמטית על הוצאת לשון הרע על מי שאינו יהודי.

עקרונות הלכתיים מרכזיים האוסרים לשון הרע על גוי

גם הפוסקים הגדולים ביותר, שהכירו בכך שהאיסור הבסיסי מדבר על "עמך", מיהרו להדגיש את האיסורים החמורים הבאים:

  • איסור חילול השם: זהו העיקרון החשוב והחמור ביותר בהקשר זה. חילול השם הוא כל מעשה שגורם לאדם שאינו יהודי (או גם ליהודי שאינו שומר מצוות) לזלזל בתורת ישראל, באלוקי ישראל או בעם ישראל. כאשר יהודי פוגע באדם אחר, מרמה אותו, או מדבר עליו סרה, והדבר מתפרסם, הוא יוצר תדמית שלילית לכלל היהדות. הפגיעה הזו נחשבת לאחד החטאים החמורים ביותר, שקשה מאוד לכפר עליו. הוצאת דיבתו של אדם לא-יהודי, באופן שעלול לגרום לו או לסביבתו לומר "ראו כיצד היהודים מתנהגים", היא דוגמה מובהקת לחילול השם. 
  • משום דרכי שלום: עיקרון הלכתי נוסף וחשוב הוא הצורך לנהוג "משום דרכי שלום". חז"ל תיקנו תקנות רבות שמטרתן להבטיח מערכת יחסים תקינה והרמונית בין הקהילה היהודית לבין הסביבה הלא-יהודית. פגיעה מילולית, השמצה והוצאת דיבה הן פעולות המנוגדות בתכלית לעיקרון זה. הן יוצרות איבה, מתח ושנאה, ומסכנות את שלום הקהילה. 
  • איסור גרימת נזק (גזל ואונאה): אם לשון הרע גורם לאדם נזק ממוני (למשל, פגיעה בעסק שלו), הדבר עלול להיכנס תחת איסור גזל. גם אם אין מדובר בגזל מובהק, ישנו איסור של "אונאת דברים" – גרימת צער ובושה לאדם באמצעות דיבור פוגעני, עיקרון שפוסקים רבים החילו גם כלפי מי שאינו יהודי. 

עמדתו של ה"חפץ חיים"

אי אפשר לדון בהלכות לשון הרע מבלי להזכיר את גדול הפוסקים בתחום, רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, הידוע בכינויו ה"חפץ חיים" על שם ספרו. בספרו, הוא מקדיש דיון לשאלה זו. בעודו מכיר בכך שעיקר האיסור נאמר על "עמיתך", הוא קובע נחרצות כי אסור לספר לשון הרע על גוי, בעיקר מהטעם החמור של חילול השם וכן מהטעם של גרימת נזק, שכן הדיבור עלול להגיע לאוזניו ולגרום לו נזק ממשי.

עמדתו של ה"חפץ חיים" הפכה לעמדה המקובלת והרווחת בעולם ההלכה, והיא מדגישה את האחריות המוסרית והדתית הרחבה החלה על יהודי כלפי כל אדם.

חלק שלישי: סינתזה והשלכות מעשיות – הלכה למעשה

לאחר שניתחנו את שני המישורים, בואו נאחד אותם לתמונה אחת ברורה ופרקטית.

היבט החוק האזרחי בישראל ההלכה היהודית (עמדה רווחת)
מקור הסמכות חוקי הכנסת ופסיקת בתי המשפט תורה שבכתב, תורה שבעל פה ופסיקת חכמים
הבסיס לאיסור הגנה על זכות היסוד האוניברסלית לכבוד האדם הפסוק "לא תלך רכיל בעמיך" ועקרונות רחבים יותר
הרציונל המרכזי שמירה על שמו הטוב של הפרט ומניעת נזק מניעת חילול השם, שמירה על "דרכי שלום" והימנעות מנזק
התחולה אוניברסלית ומוחלטת: חלה על כל אדם, ללא הבדל. מורכבת אך רחבה: האיסור חל, גם אם מטעמים שונים.
התוצאה המעשית אסור באופן חד-משמעי. אסור באופן חד-משמעי.

כפי שניתן לראות, למרות ההבדלים העצומים בנקודת המוצא וברציונל, שתי המערכות – האזרחית וההלכתית – מובילות לאותה מסקנה מעשית: אסור להוציא לשון הרע על אדם שאינו יהודי.

עבור כל אזרח במדינת ישראל, החוק האזרחי הוא המחייב, ודי בו כדי להבין את חומרת המעשה והשלכותיו. עבור האזרח שומר המצוות, קיימת "חגורת הגנה כפולה": הן החוק המחייב של המדינה, והן מערכת איסורים הלכתית חמורה, שבראשה החשש מפני חילול השם.

שאלות ותשובות

שאלה: האם יש הבדל אם הגוי מתגורר בישראל או בחו"ל?

תשובה: מבחינת החוק הישראלי, אם מעשה הפרסום (הכתיבה, האמירה) נעשה בישראל, או שהפרסום הגיע לאנשים בישראל, החוק הישראלי חל. מבחינה הלכתית, האיסור על חילול השם אינו תלוי גיאוגרפיה; הוא חל בכל מקום בעולם.

שאלה: ומה אם הדברים שאמרתי הם אמת לאמיתה?

תשובה: זוהי נקודה חשובה המדגישה את ההבדל בין המערכות. בחוק האזרחי, קיימת הגנת "אמת דיברתי" (בתנאי שיש גם עניין ציבורי). בהלכה, לעומת זאת, גם לשון הרע אמיתי אסור באיסור חמור! רוב רובו של איסור לשון הרע עוסק בדברים נכונים. האיסור הוא על עצם הדיבור השלילי, אלא אם כן הוא נאמר לצורך תועלת מוגדרת ועל פי כללים נוקשים מאוד (למשל, להזהיר אדם מפני שותף עסקי שידוע כרמאי).

שאלה: האם השימוש במילה "גוי" הוא פוגעני?

תשובה: מבחינה היסטורית, משמעות המילה "גוי" היא "עם" או "אומה". עם זאת, ברבות השנים היא קיבלה לעיתים קונוטציה שלילית או מתנשאת. בשיח מודרני ומכבד, מומלץ להשתמש במונחים ניטרליים ומדויקים יותר, כמו "לא-יהודי", או פשוט לציין את לאומיותו של האדם, כדי למנוע אי-הבנות ופגיעה מיותרת.

סיכום: מעבר לחוק ולהלכה, אל כבוד האדם

בסופו של יום, הדיון על לשון הרע על גוי מחזיר אותנו לערך בסיסי ועמוק יותר, המשותף הן לתפיסה ההומניסטית-ליברלית של החוק והן לתפיסה המוסרית של ההלכה במיטבה: ערך כבוד האדם.

שמו הטוב של אדם, פרנסתו, שלוות נפשו וכבודו הם נכסים יקרי ערך. פגיעה בהם באמצעות דיבור פוגעני ומשמיץ היא מעשה לא מוסרי, בין אם הוא נעשה כלפי בן דתך ובין אם לאו. החוק האזרחי בישראל מעניק לכך ביטוי משפטי חד וברור, וההלכה היהודית, על אף מורכבותה, מגיעה לאותה מסקנה דרך עקרונות העל של קידוש השם ודרכי שלום.

בעולם גלובלי ובמדינה מרובת תרבויות ודתות כמו ישראל, האחריות על הלשון שלנו מקבלת משנה תוקף. כיבוד כל אדם באשר הוא אדם אינו רק ציווי משפטי או הלכתי; הוא הבסיס לחברה מתוקנת, סובלנית ומכבדת.

עורך דין לשון הרע מומלץ, שלומי וינברג

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

ליצירת קשר עם שלומי וינברג,
השאירו פרטים:

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן