האינטרנט מקיף אותנו מכל כיוון ומסך, ופרסומים ברשת יכולים להפוך (די בקלות, יש לומר) לטקסטים פוגעניים. טקסטים בעלי פוטנציאל לבסס תביעות בגין לשון הרע ברשת, אשר אין לזלזל בהן שכן הן יכולות לטפס לסכומי עתק.

למעשה, כמשרד עורכי דין העוסק בדיני לשון הרע מזה למעלה מ-15 שנה, אשר ליווה אין ספור תביעות הוצאת דיבה, אנו רואים עלייה עקבית ודרמטית במספר התביעות שמקורן בפרסומים ברשת (ו/או בפרסומים שמצאו דרכם לרשת לאחר שהופיעו במדיות אחרות).

לשון הרע ברשת – אתגרים שיש להכיר

ישנם כמה וכמה אתגרים אשר מאפיינים תביעות לשון הרע ברשת. חלקם נגזרים מתיקי לשון הרע באופן כללי, אך מרביתם ייחודיים לכיכר השוק הווירטואלית. לדוגמה:

  • תהודה גבוהה – אם בעבר שיחת סלון בין שני חברים לא הגיעה ליותר מדי אנשים מבחוץ, כיום, כאשר אותה “שיחת סלון” מתקיימת על גבי “קיר” בפייסבוק, החשיפה היא מיידית למאות עד אף אלפים ורבבות. באתרי אינטרנט שפתוחים לקהל הרחב אנחנו כבר סופרים במיליונים את הגולשים. אפקט התהודה נדון רבות בפסיקה בקשר ללשון הרע באינטרנט, ויש לו השפעה הן על הוכחת התביעה והן על הפיצויים והנזק.
  • קלות הפרסום – האינטרנט היא חופשית, וכל אחד ואחת יכולים לפרסם כעולה על רוחם. בהינף מקלדת אנחנו הופכים לעיתונאים בפוטנציה. אולם כאשר קלות הפרסום מתנגשת עם קלות דעת, ובהעדר הבנת המותר והאסור מבחינת חופש הביטוי, קצרה הדרך ליצירת לשון הרע ברשת. קצרה מאד.
  • שיתופים ו”לייקים” – פרסומים באינטרנט זוכים לחשיפות נוספות במסגרת שיתופים ו”לייקים” ברשתות חברתיות. בפסיקת בתי המשפט אנו מוצאים לא מעט מקרים בהם “משתפים” נתבעו על תוכן פוגעני אפילו אם הם לא היה “המקור” אלא רק חוליה בשרשרת. במקרים מסוימים הוגשו גם תביעות כנגד טוקבקים ותגובות לכתבות.
  • פרסומים לאאחראיים – החוק והפסיקה בישראל מעניקים למפרסם לשון הרע הגנות שבעזרתן ניתן להתמודד עם תביעה. אחת מהמפורסמות שבהן היא הגנת “אמת הפרסום”. אולם בכל הנוגע לפרסום באינטרנט, אנו רואים תופעה שבה אנשים מפרסמים דברים מבלי לברר את האמת עד תומה, וכאשר הם מבינים שהטקסט גרם לפגיעה בשמו הטוב של מאן דהו, זה עלול כבר להיות מאוחר מדי. די בפוסט קטנטן וחצוף בפייסבוק, שפורסם אפילו מתוך כעס רגעי, כדי לבסס תביעה משפטית. ממש כך.
  • פיצויים משמעותיים – פיצויים בגין לשון הרע ברשת עלולים להיות גבוהים במיוחד. בעיקר לאור התהודה והתפוצה שמאיצות את לשון הרע באינטרנט “מאפס למאה” בתוך שניות. היות שהפיצויים נגזרים (בין היתר) מהיקף האנשים שנחשפו לפרסום, שיעוריהם יכולים להיות בהתאם.
תביעת לשון הרע ברשת

תביעת לשון הרע ברשת

הדוגמאות הללו הן רק מעט המחזיק את המרובה. בכל התנהלות בתביעת לשון הרע ברשת, יש להבין שלא מדובר בעניין של מה בכך. הדברים נכונים לשני צדי המתרס – הן הנפגעים ששמם הוכפש והן המפרסמים שמגלים יום בהיר אחד שהם עומדים בפני תביעה בסכומים אדירים.

הייצוג המשפטי הוא קריטי. לא רק שיש לפנות (בהקדם האפשרי) לעורך דין המתמחה לשון הרע, עליכם לוודא שאתם נעזרים באיש מקצוע המכיר היטב את הניואנסים המאפיינים את הפרסום באינטרנט. תביעות בגין לשון הרע ברשת, כפי שהראינו לעיל, הן ייחודיות בשורה ארוכה של היבטים.

יתרה מזו, בעוד שהאינטרנט מתקדמת ללא הפסקה, ובעוד שפלטפורמות לפרסום ברשת נולדות חדשות לבקרים, לפסיקה ולחוק יש קצב משלהן. סיטואציה זו יוצרת תחום משפטי שבו תיקים “תקדימיים” או בעלי “אופי-תקדימי” הם נפוצים מאד. אפילו בערכאות נמוכות אנו נתקלים במצבים “אפורים” הנתונים לפרשנות, ופסקי דין פורצי דרך בנוגע ללשון הרע ברשת הם כמעט עניין שגרתי. חדות ההבנה ומקצועיות עורך הדין הן בעלות השפעה אדירה על הצלחת התביעה או הדיפתה (תלוי היכן אתם עומדים).

למשרד עורכי דין שלומי ויינברג ניסיון עשיר בייצוג תובעים ונתבעים בהליכי לשון הרע ברשת.