האם פלטפורמה של תכני גולשים אחראית על התוכן?

דף הבית » מאמרים » האם פלטפורמה של תכני גולשים אחראית על התוכן?
האם פלטפורמה של תכני גולשים אחראית על התוכן?

לשון הרע ברשתות חברתיות, פורומים, וכיוב' – לא פעם נשאלת השאלה האם פלטפורמה של גולשים תישא באחריות לתוכן הגולשים, ובתוך כך לשאת באחריות מכוח חוק איסור לשון הרע.

עד לשנתיים האחרונות, התשובה לכך הייתה כי פלטפורמה של גולשים לא תהיה אחראית בדרך כלל לתוכן של גולשים, מכוח חוק איסור לשון הרע, ולכל היותר מכוח עוולת הרשלנות, וגם זאת רק אם נעשתה פנייה מוקדמת אל בעל הפלטפורמה והוא לא הסיר את הפרסום הפוגעני והמכפיש.

בשנתיים האחרונות, עם שינוי העיתים, ופסיקות חדשות וחדשניות של בתי המשפט בתחום לשון הרע, אנו עדים לשינוי במגמה.

בפסק דין שניתן בבית משפט השלום ברחובות נקבע כי קבוצת פייסבוק היא "אמצעי תקשורת", כהגדרתו בפקודת העיתונות, ולכן ניתן לקבוע אחריות למנהל קבוצת הפייסבוק, כמי שמחליט האם פוסט כלשהו יימחק/יוסר או יוותר בקבוצת הפייסבוק (האדמיניסטרטור).

כך, במקרה שבו המדובר בפרסום מכפיש המהווה לשון הרע, אשר לא הוסר ע"י מנהל הקבוצה, ניתן יהיה להטיל אחריות על מנהל הקבוצה, ישירות מכוח חוק איסור לשון הרע.

פסיקה דומה ניתן למצוא גם בפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שבו נקבע כי יש לבחון את מידת השליטה של בעלי האתר או הפלטפורמה כדי לקבוע האם יש להחיל והטיל עליו אחריות מכוח סעיף 11 לחוק איסור לשון הרע.

נקבע כי כאשר יש יש לאתר מנהל או עורך שמבצעים סינונים לתכנים המתפרסמים בו, כאשר קיימת יכולת עריכה – במקרים שכאלה דומה אתר האינטרנט במהותו לעיתון, תגבר הנטייה להטיל אחריות על האתר, מנהליו ועורכיו.

כך, באותן הנסיבות שנדונו בבית המשפט המחוזי בתל-אביב נקבע, כי חומר הראיות הצביע על כך שלנתבעים הייתה שליטה על הפרסומים שהועלו לאתר, ועל כן מנהלי האתר דומים לעורכי עיתון, ויש להטיל עליהם אחריות מכוח סעיף 11 לחוק.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן