פיטורי אישה בהריון

דף הבית » מאמרים » פיטורי אישה בהריון
פיטורי אישה בהריון

על מנת לשמור על הסדרה ברורה בין עובד למעביד, ישנם דיני עבודה מוסדרים הקבועים בחוק שתפקידים להגן הן על העובד והן על המעסיק.

למרות שנחתם חוזה העסקה בין עובד למעסיק בכל תחילת עבודה חדשה, דיני העבודה נוגעים אל נושאים כלליים בתחום יחסי העבודה שהעובד והמעסיק זכאים להם.

הגנה לעובד

דיני העבודה מעניקים הגנה לעובד במקרים שונים, כך שלמעשה המעסיק אינו יכול לנצל את העובד בדרכים שונות.

בתחום השכר לו זכאי העובד בגין עבודתו, החוק קובע כי אסור למעסיק לשלם לעובד פחות משכר מינימום בהתאם לתנאים מסוימים כמו גיל העובד, מספר השעות בהן הוא עובד ועוד.

נוסף על כך, החוק קובע כי כל עובד זכאי להפסקה בשעות העבודה שצריכה להיות מתוגמלת על ידי המעסיק. לכן מעסיק שאינו מאפשר הפסקות לעובדיו, נחשב כעובר על החוק והעובדים זכאי להגשת תביעה נגדו בבית הדין לעבודה.

ישנן הגנות נוספות בתחום דיני העבודה שנועדו להגן על העובדים כמו תנאי עבודה, דמי מחלה, חופשות, נסיעות ועוד.

הגנה למעסיק

דיני העבודה באים גם להגנתו של המעסיק, כך שמקרים בהם המעסיק נפגע מעובד בדרך שגרמה לו או לעסק נזק – הוא רשאי להגיש תביעה בבין הדין לעבודה כנגד אותו עובד.

מעסיק יכול לפטר עובד ללא תשלום פיצויים בהתאם לחוק דיני העבודה, לדוגמה במקרה של גניבה מהעסק על ידי אחד מהעובדים או כמה מהם, המעסיק מורשה לפטר את אותם עובדים ללא תשלום פיצויים וימי חופשה שנצברו לזכותם מכיוון שהם גרמו נזק לעסק ועברו עבירה פלילית.

פיטורי עובד – מתי זו נחשבת עבירה על החוק?

כל מעסיק רשאי להחליט מתי עובד יפסיק לעבוד אצלו, זאת בהנחה כי לא נחתם ביניהם חוזה העסקה אישי המגן על העובד בפני פיטורים.

על פי חוק הפיטורים בישראל, על המעסיק ליידע את העובד בנוגע לפיטוריו באמצעות הזמנה לשימוע. במסגרת השימוע יוצגו בפני העובד את הסיבות לפיטוריו, והוא זכאי להשמיע את טענותיו וכך להגן על עצמו.

קיים חוק פיצויי פיטורים העוסק בתשלום פיצוי כספי של המעסיק כלפי העובד כאשר הוא מחליט לפטר אותו, הפיצוי תלוי בוותק של העובד בחברה ובשכר שלו.

ישנם מצבים בהם מעסיק אינו רשאי לפטר עובד ממקום עבודתו, ביניהם פיטורים עובד שיצא לשירות מילואים, עובד בעל מוגבלות מסוימת או פיטורי אישה בהריון.

פוטרת במהלך היריון? דעי את זכויותייך

על פי חוק עבודת נשים, אסור למעסיקים להגיע למצב של פיטורי אישה בהריון. ידוע כי אישה בהיריון זקוקה לעבור מספר רב של בדיקות במהלך ההיריון, זאת לצורך מעקב אחר גדילתו והתפתחותו של העובר.

משום כך, מעסיקים מוכרחים להבין ולהתחשב במצב זה ולהעניק לאישה את האפשרות ללכת לבדיקות הרצויות. מצד שני, על העובדת להישאר נאמנה לעבודתה ולהמשיך לעבוד בתפוקה אידאלית למען העסק של המעביד.

במקרה בו מעסיק מחליט לפטר עובדת בהיריון בגלל עודף היעדרויות ואיחורים לעבודה, אותה עובדת זכאית להגיש נגדו כתב תביעה בגין הפרה של דיני עבודה הקבועים בחוק.

בית המשפט יכול לפסוק לטובת התובעת פיצוי כספי גבוה, ואף במקרים מסוימים גם לקבוע עונש מאסר כנגד המעסיק.

פיטורי אישה בהריון

פיטורי אישה בהריון – הגשת תביעה בליווי עורך דין

כאמור, על מעסיק חל איסור לפטר אישה בהיריון. אך כמו בכל תחום משפטי, גם כאן קיימים סייגים והגבלות שונות, כך שאם מדובר על עובדת המועסקת פחות משישה חודשים במקום עבודתה – קיימת אפשרות למעסיק לפטר אותה באופן חוקי.

משום שדיני עבודה הינם מורכבים מיסודם, מומלץ להיוועץ בעורך דין מקצועי בכל מקרה של קבלת מכתב פיטורים במהלך היריון לצורך גיבוש כתב תביעה וקבלת פיצויים הולמים בהתאם למקרה של פיטורי אישה בהריון.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן