התדיינות משפטית

דף הבית » מאמרים » התדיינות משפטית
המדריך לנתבע בתביעת דיבה \ לשון הרע

סדרות טלוויזיה רבות מציגות לנו כיצד מתנהל משפט בין כתלי בית המשפט, ואיך עורך הדין "הטוב" מצליח ברוב המקרים לזכות או להרשיע את הקורבן\עבריין בהתאם לעלילה ולסוף הטוב שהתסריט דורש. כדאי לדעת כי בחיים האמיתיים אין הדברים הללו מתנהלים אותו הדבר, וקיימים הבדלים מהותיים בין הליכי משפט טלוויזיוניים לבין הליכי משפט מוסדרים וחוקיים.

במהלך הדיון בבית המשפט נוכחים שופט או כמה שופטים בהתאם לסוג וחומרת העבירה, עו"ד של ההגנה והתביעה, הנאשם והמואשם, קלדנית המתעדת את כל מה שנאמר ולעיתים גם קרובי משפחה או אנשים אחרים שמתעניינים בהליך המשפטי – ורק במידה והוא אינו מתקיים בדלתיים סגורות.

התדיינות משפטית, ובמילה אחרת ליטיגציה, מייצגת את תהליכי הטיעון בזמן המשפט. על ההתדיינות אחראי עורך הדין מטעם הנאשם או המאשים, ותפקידו המרכזי הוא לייצג את לקוחו בצורה המקצועית וההולמת ביותר כדי שהוא יזכה בתיק התביעה או ההגנה.

באילו מקרים מתקיימת התדיינות משפטית?

התדיינות משפטית נהוגה בישראל לצורך הצגת טיעונים בפני השופט במקרים של תביעות או הגנות פליליות ואזרחיות. גם בתחום המסחרי יש צורך בייצוג משפטי של עורך דין, כך שהוא יוכל לייצג את החברה ששכרה את שירותיו בצורה מקצועית לצורך הצלחה במשפט.

מהלך הדיון המשפטי בתחום האזרחי שונה מצורת הדיון של המשפט הפלילי. במשפט הפלילי הגוף התובע את הנאשם היא הפרקליטות אשר מייצגת את המדינה, גם אם מדובר על עבירה פלילית שנעשתה בין אדם פרטי אחד לאחר. מכיוון שהחוק הפלילי נועד להסדיר התנהלות חברתית נורמטיבית בין האזרחים במדינה, כל הפרה של התנהלות כזאת וביצוע עבירה פלילית תעמיד לדין את העבריין. התדיינות משפטית

לעומת זאת בתחום האזרחי הדיון בבית המשפט מתנהל מול אנשים פרטיים, כאשר עו"ד המומחים בתחום האזרחי מייצגים אותם ושוטחים את טענותיהם בפני השופט.

מהם היתרונות של ייצוג משפטי?

חשוב להבין כי קיימת חשיבות רבה לייצוג של עורך דין מקצועי במהלך דיון משפטי – התדיינות משפטית, על אף שכל אדם זכאי לייצג את עצמו בפני שופט או בית דין. מכיוון שהשפה המשפטית הינה מורכבת וסבוכה, וכמובן כוללת אינספור מושגים ומונחים מעולם המשפט – רק עורך דין מומחה בתחום הספציפי הנידון בבית המשפט יוכל לייצג באופן הולם את האשם\מואשם, ולהעלות את סיכויי הצלחת תיק התביעה או ההגנה.

הודות לכישוריו של עורך הדין המייצג, הוא יכול להציג את הטענות הרלוונטיות והנכונות כלפי השופט ולא לאפשר לעו"ד הדין של הצד השני להטעות את מחשבתו ע"י הצגת טיעונים מופרכים או כלל לא רלוונטיים למקרה הנידון. בנוסף, במהלך הייצוג המשפטי עו"ד יכול לנצל את כישוריו המשפטיים ולתפוס את נקודת החולשה של הצד השני, וכך להשתמש בחולשה זו כדי להכריע את הכף לטובת מרשו.

כיצד מתנהל בפועל הדיון והייצוג המשפטי?

בשונה מההתנהלות המשפטית הנהוגה בארה"ב לדוגמה, בארץ ההתנהלות של התדיינות משפטית אינו מתבצע בפני חבר מושבעים אלא אך ורק בפני שופט אחד או יותר. כאשר נאשם או תובע מוזמן לדיון בבית המשפט, עליו להגיע עם עורך הדין שמייצג אותו כדי שזה יוכל להציג את כל הראיות והטיעונים הרלוונטיים למקרה התביעה או ההגנה בפני השופט. 

בשנים האחרונות התבצע שינוי בהתנהלות המשפט והדיונים בבית המשפט מפאת ריבוי תיקים, ולכן כיום כבר לא מתבצעת חקירה בפועל במהלך הדיונים אלא מוגשים תצהירים בכתב לשופט שם מופיעים עדויות הנאשמים והקורבנות. בנוסף, גם שלב הטיעונים הסופי התבטל ובמקומו עורכי הדין מגישים סיכומים בכתב.

במידה ואתם זקוקים לייעוץ או ייצוג משפטי – אתם מוזמנים לפנות אלי ואשמח לסייע,

עורך דין שלומי וינברג

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן