תביעת לשון הרע בפייסבוק

דף הבית » פסקי דין, החלטות ועדכונים » תביעת לשון הרע בפייסבוק
תביעת הוצאת דיבה בפייסבוק

פוסט פוגעני, סטאטוס שחושף מידע אישי-רגיש, מאבק גירושין שהופך לווירטואלי, הוצאת דיבה על עסק ברשתות החברתיות והרשימה ממשיכה.

פייסבוק, על יתרונותיה ומעלותיה, עלולה להפוך בן רגע לקרקע דיגיטלית פורייה להוצאת דיבה ואף לכדי פרסום לשון הרע.

לא אחת, על ידי ביוש (שיימינג או "הכלמה") והפצת מסרים שתופסים תאוצה כאש בשדה קוצים.

כמשרד עורכי דין העוסק רבות בדיני לשון הרע ברשתות החברתיות, אנו מסייעים ללקוחות רבים להתמודד עם הליכים שבמרכזם שיימינג בפייסבוק והליכי תביעת לשון הרע בפייסבוק.

בחלק מתיקי תביעת לשון הרע אנו מייצגים את התובע – הצד שדיבתו פורסמה ברשתות החברתיות וברשת האינטרנט ואשר מגיש תביעת לשון הרע בפייסבוק, ובחלק מהתיקים אנו מייצגים את המפרסם – אשר הוגשה נגדו תביעת לשון הרע, ומציג טיעונים שונים להגנתו.

תביעת לשון הרע בפייסבוק

לשון הרע בפייסבוק

שיימינג בפייסבוק או הוצאת דיבה בפייסבוק – קלות בלתי נסבלת?

שיימינג בפייסבוק היא תופעה שהולכת וצוברת תאוצה.

ככל שהשימוש בפייסבוק עולה, וככל שיותר ויותר גולשים נחשפים לפרסומים הכוללים לשון הרע ברשת החברתית, כך גוברת הסכנה מפני ההשלכות שיכולות להיות לפרסומים פוגעניים.

בשנים האחרונות ניתנו בבתי המשפט בישראל לא מעט פסקי דין שעסקו בתביעות לשון הרע בפייסבוק או שיימינג בפייסבוק וגם ברשתות החברתיות.

להלן כמה דוגמאות של תביעת לשון הרע ב Facebook הנוגעות הן לעסקים (הן בעלי עסקים קטנים, הן חברות קטנות, בינוניות וגדולות):

  • 260,000 ש"ח בתוספת 50,000 ש"ח שכ”טע”א 35127-03-19 פלוני נ’ פלונית פיצויים בגין האשמות קשות שפורסמו בפייסבוק.
  • 200,000 ש"ח בתוספת 23,400 ש"ח שכ”טת”א 31256-07-17 אלמוני נ’ פלונית – פיצויים בגין האשמות שווא קשות שפורסמו בפייסבוק.
  • 170,000 ש"ח בתוספת 30,000 ש”ח שכ”טת”א 49675-01-14 קרשניקר נ’ שאמה – פיצויים בגין פרסומים מכפישים בפייסבוק.
  • 90,000 ש"ח בתוספת 15,000 ש"ח כהוצאות משפט ושכר טרחהת"א 29244-06-14 כהן נ' צור פיצויים פרסום תגובות מכפישות ופרסומים מכפישים ע"י עובדת כנגד עובדת אחרת.
  • 5000 ש"ח ע"א 44718-05-17 בגין פרסום מכפיש במסנג'ר בפייסבוק לאדם אחד, במסגרת סכסוך משפחתי.

יובהר, כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה של העלאת סכומי הפיצויים הנפסקים ביחס לשיימינג בפייסבוק ובהליכים של תביעת לשון הרע בפייסבוק, במיוחד כאשר מוכחת כוונת הזדון ומידת הפגיעה ניכרת.

חשוב להדגיש שלא כל ויכוח או הבעת דעה בסטאטוס בפייסבוק הם עילה להגשת תביעה נזיקית בגין הוצאת דיבה.

כמו בכל הליך שעניינו לשון הרע או הוצאת דיבה, גם בתיקי שיימינג בפייסבוק הכוללים לשון הרע, בתי המשפט מבקשים לאזן בין הזכות לשם טוב לבין חופש הביטוי.

למרות תפיסה זו, ברור כי שיימינג בפייסבוק מקפל בחובו היבטים מיוחדים המרחיבים את עוצמתו לעומת לשון הרע המפורסמת בדרכים אחרות.

מהם המאפיינים של פרסומי לשון הרע בפייסבוק

לפרסומים ברחבי הרשת החברתית על פייסבוק מספר מאפיינים ההופכים אותם לכר פורה והרסני וככלי משחית לא פעם לפרסומי לשון הרע.

כך, פרסום לשון הרע בפייסבוק יכול להשתרשר ולהיות מופץ בקלות רבה, לעיתים תוך דקות ספורות, ולהגיע לקהלים של מאות אלפי אנשים, הן כאשר מדובר בפרופילים שלהם "עוקבים" רבים והן בקבוצות סגורות שבהן אלפי (ולעיתים עשרות אלפי ואף מאות אלפי) גולשים.

בנוסף, ניתן למקד את הפרסום בפייסבוק לקהלים שבהם מידת החשיפה ("קבוצת ההתייחסות") של מושא הפרסום היא רבה יותר, ובהתאם מידת הפגיעה (לדוגמא: הפצת פוסט פוגעני נגד מוסך בקבוצת פייסבוק שבה חובבי רכב).

בנוסף, פרסומים בעלי אופי של לשון הרע אלו (בניגוד לעיתונים בעבר איתם נהוג היה לומר ש"עוטפים דגים") נותרים ברשת, ולעיתים אף מצוטטים ומשותפים באתרים אחרים, גם מחוץ לרשת הפייסבוק.

בנוסף, לעיתים נעשים הפרסומים ברחבי הרשת החברתית באמצעות פרופילים מזויפים או פיקטיביים, ומחייבים פעולות מתוחכמות, מהירות ונחרצות לאיתור המפרסמים ולהתחיל מוקדם ככל הניתן בתהליכים של תביעת לשון הרע בפייסבוק.

תביעת לשון הרע בפייסבוק

פרסום בפייסבוק לשון הרע

 שיימינג בפייסבוק מבחינה משפטית – כיצד הדבר נבחן?

תביעות שבמרכזן שיימינג בפייסבוק הן בראש ובראשונה בתביעות לשון הרע. כלומר, עוד בטרם בית המשפט בוחן את הפרסום בפריזמה שבה הוא הועלה (פייסבוק), הוא נדרש לשאלה האם הדברים כלל עולים כדי לשון הרע.

לאחר מכן, כבכל תביעה בנושא לשון הרע בפייסבוק או הוצאת לשון הרע ודיבה בפייסבוק, ניתן להציג טענות הגנה כנגד הכרה בזכותו של התובע לפיצויים.

לדוגמה, הגנת "אמת הפרסום" המבוססת על כך שהדברים שנכתבו היו אמת לאמיתה, והתנאי בהגנה של קיומו של "עניין ציבורי" מכוון לכך שהפרסום היה דרוש לצורך קיומו של עניין ציבורי או עניין לציבור.

כמו כן, בתי המשפט מתייחסים לפלטפורמה של פייסבוק באופן ספציפי, על מאפייניה הייחודיים של הרשת החברתית.

לא אחת, עולות במהלך תביעת דיבה ולשון הרע בפייסבוק שאלות כגון:

  • היכן הפוסטים הועלו? האם בפרופיל האישי של המפרסם? האם בעמוד קהילתי? האם בעמוד עסקי?
  • האם העמוד בפייסבוק שבו הפוסטים הועלו הוא עמוד פרטי או שמא הוא חשוף לכל גולש?
  • מה היה היקף החשיפה של הפוסט בהתאם לעמוד הפייסבוק שבו הוא הועלה?
  • האם מדובר במספר פוסטים שונים שהועלו בכמה מוקדים או שמא התביעה עוסקת בפוסט אחד שעומד במרכזה?
  • האם נעשתה בקשה להסרת הפוסט עם פרסומו וכיצד הבקשה נענתה (אם בכלל), והאם יש לתשובות לשאלות אלו משמעות?
  • האם לאחר העלאת טענות כנגד הפוסט המפרסם נקט בפעולות שונות בכדי להבהיר את הדברים (למשל, פוסט תגובה, פוסט התנצלות, פוסט הבהרה וכדומה)?
  • במידה שהפוסט נשוא התביעה הוסר מהרשת החברתית, כמה זמן הוא היה "באוויר"?
  • כיצד ניתן היה לקרוא את הפוסטים הרלבנטיים מנקודת מבטו של "הקורא/ הגולש הסביר"?
  • האם הפוסט זכה לתגובות שונות ומה היה טיבן?
  • האם הפוסט זכה ל"שיתופים" ומה היה טיבם?
  • האם מדובר בפרסום ישיר או ב"שיתוף"? ככל שמדובר ב"שיתוף", האם נעשתה לו "הקדמה" מצד המפרסם?
 הוצאת דיבה בפייסבוק

הוצאת דיבה בפייסבוק

כיצד תפעלו אם נפלתם קורבן לשיימינג בפייסבוק?

התמודדות עם שיימינג בפייסבוק היא ללא ספק עניין רגיש וכואב. על כן, במידה שאתם רוצים לנקוט בהליכים משפטיים, חשוב שתעשו זאת בזהירות אך גם במהירות המתבקשת.

בשלב ראשון יש לתעד את הפוסטים בעלי סממנים של לשון הרע המטרידים (בין השאר על ידי צילומי מסך ושמירתם).

כמו כן, כדאי לאסוף נתונים רלבנטיים לגבי היקף הפרסום כמו מספר העוקבים בקבוצה בעת העלאת הפוסטים, מספר התגובות לפוסט, מספר השיתופים, טיב התגובות ואופיין וכדומה.

זאת בכדי להוכיח אלמנטים של לשון הרע החשובים להליך המשפטי כמו היקף חשיפה, ויראליות, מעורבות מצד הקהל לפוסט וכו'.

מכיוון שתביעת לשון הרע בפייסבוק עוסקת באופן שבו ה"ציבור פירש את הדברים", התגובות לפוסט בהחלט יכולות לצקת תוכן לטענה בדבר הפגיעה בשם הטוב – לשון הרע!

לעיתים (תלוי במקרה), לאחר שנעשתה עבודה מקיפה של תיעוד הפרסום והפגיעה, ניתן להקדים פנייה לאחראי על הפרסום או ל"אדמיניסטרטור" ולדרוש הסרה מיידית (תוך תיעוד התכתובת וההתנהלות לאורך הדרך).

חשוב שהפנייה תהיה בהקדם' ואין להתעכב בנושא. בקשה להסרה שנעשית בסמיכות זמנים למועד הגילוי, יכולה להעיד על המצוקה שנגרמה למושא הפרסום.

כיצד מגישים תביעה בגין לשון הרע או שיימינג בפייסבוק?

כפי שניתן לראות, תביעה בגין שיימינג בפייסבוק היא מורכבת. על מנת להתמודד עם הסוגיה באופן מקצועי מומלץ לפנות בהקדם וללא דיחוי לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי. דגשי הפעולה שהזכרנו לעיל הם רק מעט המחזיק את המרובה.

כל תביעת לשון הרע או שיימינג בפייסבוק נבחן לגופו של עניין, ואין הליך הדומה לקודמו.

לאחר שגיליתם את דבר הפרסום הפוגעני אודותיכם, ההתנהלות והתיעוד של הדברים יכולים להיות הרי גורל לגבי סיכויי התביעה העתידיים.

במשרד עורכי דין שלומי וינברג אנו עוסקים רבות בתיקים מגוונים ביותר הנוגעים ללשון הרע לרבות תביעות לשון הרע באינטרנט.

משרדנו יסייע לכם בתהליך לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני בניהול ההליך שמטרתו לתקן את השם הטוב שנפגע עקב שיימינג בפייסבוק והפצת לשון הרע ולקבל את הסעדים המתאימים (פיצוי, הסרה, תיקון, הכחשה וכו'), או להדוף תביעה שהוגשה נגדכם בגין טענות לשיימינג בפייסבוק, תוך הדרכה והכוונה לכל אורך התהליך, מתוך מטרה להגיע לתוצאה הנכונה והריאלית ביותר עבורכם.

מעוניינים בפרטים נוספים על שיימינג והוצאת דיבה בפייסבוק?

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני משרד עו"ד שלומי וינברג – תביעת לשון הרע בפייסבוק.

צרו קשר כבר עכשיו בטלפון: 03-6002829 או תשאירו פרטים.

שיתוף:

עו״ד שלומי וינברג

עורך דין שלומי וינברג, מייסד המשרד, הוא בעל תואר ראשון במשפטים (LL.B) לצד חטיבה מורחבת בניהול מאוניברסיטת תל-אביב וכן תואר שני מוסמך במשפטים (LL.M) – גם כן מאוניברסיטת תל-אביב (2009). מוסמך כחבר מן המניין בלשכת עורכי הדין (2004).

יצירת קשר

ליצירת קשר וייעוץ משפטי עם עורך דין שלומי וינברג, מלאו פרטים בטופס:

או חייגו אלינו

שלומי וינברג בפייסבוק

מאמרים אחרונים

WhatsApp
היי, ניתן להשיג אותנו גם בווטסאפ, הקליקו מטה על הכפתור
דילוג לתוכן